Πόσο δίκαιο είναι το «δίκαιο του αίματος»;

Αντισυνταγματικό έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας το νόμο περί ιθαγένειας καθώς αποφάσισε ότι το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι των μεταναστών στις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές αντίκειται του Ελληνικού Συντάγματος. Έχει ενδιαφέρον να προσέξουμε κάποια σημαντικά σημεία με τα οποία δικαιολόγησαν την απόφασή τους οι δικαστές.

Υποστήριξαν λοιπόν ότι ο νομοθέτης «εμερίμνησε να διαφυλάξει την εθνική ομοιογένεια του κράτους, μεταξύ των άλλων, και δια της θεσπίσεως δικαίου ιθαγένειας, του οποίου οι ρυθμίσεις εβασίζοντο, κατ΄ αρχήν, στο σταθερό κριτήριο του «δικαίου του αίματος» (ius sanguinis), δηλαδή την καταγωγή από Έλληνες γονείς» και ότι «η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης αποτελεί λειτούργημα απαραίτητο για την πραγμάτωση της λαϊκής κυριαρχίας, ως τοιαύτης νοουμένης της ασκούμενης από το λαό ως εκλογικό σώμα απαρτιζόμενο μόνο από τους έχοντες δικαίωμα ψήφου Έλληνες πολίτες».

Όπως εύκολα μπορείτε να διαπιστώσετε οι κύριοι δικαστές αδυνατούν ή καλύτερα δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν της εξέλιξη των πολιτικών δικαιωμάτων, όπως αυτή συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και κλείνουν τα μάτια τους στα νέα δεδομένα των σύγχρονων κοινωνιών. Αρκεί να θυμίσω ότι η Ισπανία, το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Δανία, η Σουηδία, η Νορβηγία έχουν ήδη αναγνωρίσει το δικαίωμα ψήφου των μεταναστών στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Δε συζητάω για τη Μ. Βρετανία που ψηφίζουν ακόμα και οι φοιτητές άλλων χωρών που μπορεί να διαμένουν ακόμα και για ένα χρόνο στη χώρα, αρκεί να δηλώσουν μια μόνιμη διεύθυνση.

Αντίθετα στην «περήφανη» χώρα μας ο μετανάστης που ενδεχομένως να ζει έξι και επτά χρόνια ή και παραπάνω στον ίδιο δήμο δε θεωρείται ικανός να έχει γνώμη για τα καθημερινά προβλήματα που βιώνει, καθώς τον περιορίζει το «δίκαιο του αίματος» (ius sanguinis).

Το σκεπτικό των δικαστών στηρίζεται σε παρωχημένους συνταγματικούς περιορισμούς που παραπέμπουν στη ιδέα του εθνικού κράτους, όταν αυτή αναπτύχθηκε το 19ο αιώνα. Αυτή τη στιγμή όμως υπάρχουν υπερεθνικά όργανα που οι αρχές τους στηρίζουν την προστασία των δικαιωμάτων συνολικά του ανθρώπου και όχι μόνο των πολιτών του κάθε κράτους. Η άρνηση του δικαιώματος του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι στους μετανάστες δε συνάδει με την όποια προσπάθεια για το σεβασμό της αξίας του ανθρώπου.

Εξάλλου ζούμε σε μια περίοδο που είναι πια πραγματικότητα η διαμονή εκατομμυρίων πολιτών σε ξένα κράτη με χαλαρούς δεσμούς προς τη χώρα προέλευσης τους και το κριτήριο της ιθαγένειας για συμμετοχή τους στις εκλογές φαντάζει εντελώς ξεπερασμένο.

Αλλά ας το δούμε κι αλλιώς. Λένε οι δικαστές ότι η ελληνική ιθαγένεια είναι απαραίτητη « για την πραγμάτωση της λαϊκής κυριαρχίας, ως τοιαύτης νοουμένης της ασκούμενης από το λαό ως εκλογικό σώμα«.  Και ο λαός ως εκλογικό σώμα νοείται βέβαια σύμφωνα με το δίκαιο του αίματος, την παράδοση κοκ. Στην Ελλάδα όμως οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι όργανα δημόσιας διοίκησης, δεν καθορίζουν την πολιτική κατεύθυνση της χώρας. Δεν θα αποφασίσει για παράδειγμα ο εκάστοτε δήμαρχος αν θα κάνει ή όχι πόλεμο με την Τουρκία. Επομένως προς τι η τόση ζέση των δικαστών;

Μήπως τελικά, ήρθε η στιγμή για αναθεώρηση του Συντάγματος;

Advertisements

8 Σχόλια

  1. Σχετικά με την απόφαση του ΣτΕ για το ζήτημα της συνταγματικότητας του νόμου 3838/2010

    Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου αντιμετωπίζει με έκπληξη, απογοήτευση και ανησυχία την απόφαση 350/2011 του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου Επικρατείας για το ζήτημα της συνταγματικότητας του νόμου 3838/2010. Προσκολλημένη σε παρωχημένες αντιλήψεις περί έθνους και λαού, που όμοιές τους δεν είχαν αποτυπωθεί σε κείμενο απόφασης ούτε καν κατά τις σκοτεινότερες περιόδους της δικαστικής μας ιστορίας, η άποψη περί συνταγματικής κατοχύρωσης του «δικαίου του αίματος» απειλεί να θέσει την Ελλάδα και πάλι στο περιθώριο των διεθνών νομικών εξελίξεων. Ακόμη χειρότερα, η εκ προοιμίου απόρριψη κάθε άλλου νομοθετικού τεκμηρίου πραγματικού δεσμού με το ελληνικό κράτος, όπως η γέννηση σε ελληνικό έδαφος ή η ολοκλήρωση ορισμένου αριθμού ετών φοίτησης, δημιουργεί διαρκές καθεστώς ανισότητας με βάση τη φυλετική καταγωγή. Τέλος, η γενική συναγωγή υποχρέωσης του νομοθέτη «να διαφυλάσσει την εθνική ομοιογένεια» νομιμοποιεί πρακτικές που θα μπορούσαν να διασύρουν τη χώρα ενώπιον της διεθνούς κοινότητας.

    Ωστόσο, η απόφαση αυτή αποτελεί έναν ενδιάμεσο σταθμό και όχι τον πρόωρο τερματισμό της διαδικασίας μεταρρύθμισης της ελληνικής ιθαγένειας, καθώς παραπέμπει, εν τέλει, το θέμα στην Ολομέλεια, η οποία και ελπίζεται ότι θα επιδείξει, για μιαν ακόμη φορά, το τόσο γνώριμο ανοιχτό πνεύμα που τιμά την ελληνική δικαιοσύνη. Ενώπιον της Ολομέλειας απομένει πλέον να αναπτυχθούν και να τεκμηριωθούν τα νομικά και πραγματολογικά επιχειρήματα στα οποία στηρίχθηκε η νομοθετική επιλογή νέων λόγων αυτοδίκαιης κτήσης ιθαγένειας.

    Όταν, πριν από ένα περίπου έτος, η Ένωση είχε χαιρετίσει την ψήφιση του νόμου αυτού, δεν έτρεφε αυταπάτες για το πόσο μακρές και επίπονες διεργασίες απαιτούνται προκειμένου να συμφιλιωθεί η επιστημονική κοινότητα των ελλήνων νομικών με την ανάγκη εγκατάλειψης μιας αλληλουχίας από δήθεν αυτονόητες, παραδοσιακές αγκυλώσεις. Η Ένωση, με σειρά δημόσιων δράσεών της αλλά και έχοντας ήδη παρέμβει στη συγκεκριμένη δικαστική εκκρεμότητα, θα προσπαθήσει να συμβάλει στην εκκαθάριση της έννομης τάξης μας από τα στοιχειά του παρελθόντος. Στις κρίσιμες σημερινές συνθήκες, η ανα-οριοθέτηση της έννοιας του πολίτη δεν αποτελεί πολυτέλεια: η μεταρρύθμιση της ελληνικής ιθαγένειας, μέγιστο βήμα ελευθερίας, προόδου και κοινωνικής συνοχής, δεν πρέπει, δεν μπορεί και δεν πρόκειται να οπισθοδρομήσει.

  2. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΡΥΣΑΝΘΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, είμαστε υποχρεωμένοι να ξεκαθαρίσουμε σ’ αυτήν την Αίθουσα απέναντι σ’ αυτούς που αυτοαποκαλούνται προοδευτικοί ότι υπηρετούν τη νέα τάξη πραγμάτων και ότι δυστυχώς, αυτό που αποκαλούν προοδευτικότητα, τελικά είναι βαθύτατος συντηρητισμός, Το δίκαιο εδάφους, το οποίο επικαλούνται, είναι το δίκαιο του εκάστοτε εισβολέα-κατακτητή, του εκάστοτε εποικιστή, του καθένα ο οποίος καταπατεί το ζωτικό χώρο του άλλου. Αυτή η πραγματικότητα επικρατεί με βάση το αγγλοσαξονικό δίκαιο. Όσοι επικαλούνται, λοιπόν, το δίκαιο εδάφους, επικαλούνται το δίκαιο του κατακτητή και έτσι μπαίνουμε σε μια λογική αποικιακή.
    Το δίκαιο αίματος είναι σαφώς το δίκαιο του γένους, των αυτοχθόνων, των ανθρώπων που ζουν σε μια περιοχή και ζητάνε να προστατεύσουν την ιστορία, τον πολιτισμό τους, τα ήθη, τα έθιμα τους, τον τρόπο ζωής τους. Ένα μικρό ποσοστό μεταναστών είναι ανεκτό. Όταν αυτό υπερβαίνει ένα επίπεδο, πλέον έχουμε μέχρι και δημογραφική αλλαγή και θα γίνει συζήτηση σε επίπεδο Αρχηγών για το δημογραφικό ζήτημα.
    Κάποιοι αδιαφορούν για αυτά, γιατί αυτοί δεν είναι κοσμοπολίτες, είναι διεθνιστές δήθεν. Για να είσαι όμως, διεθνιστής, πρέπει να έχεις εθνική συνείδηση. Αν έχεις μόνο ταξική συνείδηση, τότε είσαι όργανο μιας αναρχίζουσας αντίληψης για την προοδευτικότητα. Και η παραδοσιακή αριστερά τελεί εν συγχύσει σ’ αυτό το ζήτημα, αλλά και το ΠΑΣΟΚ την έχει «πατήσει» και ο κ. Πρωτόπαπας και όλοι τους.
    Το Συμβούλιο της Επικρατείας, υποχρεωμένο να ερμηνεύσει συνταγματική επιταγή και εντολή, ακυρώνει έναν νόμο, ο οποίος έγινε καθ’ υπέρβαση από τους ζηλωτές μιας νέας Βαβυλωνίας που θέλουν να κάνουν την Ελλάδα. Δεν τους πέρασε και είμαστε περήφανοι που βάλαμε θέμα συνταγματικότητας σ’ αυτή τη Βουλή. Θεωρούμε βαθύτατα προοδευτικό να είσαι αλληλέγγυος στους ανθρώπους, να έχεις πραγματικά ανθρωπιστικές αξίες και να προστατεύεις καταρχήν τους πολιτισμούς, όπως μειοψήφησε η Ελλάδα σε παγκόσμιους Οργανισμούς, έχοντας απέναντι τις ΗΠΑ και τους συνοδοιπόρους της. Αναφέρομαι στην UNESCO αναφέρομαι και σε μια μεγάλη μάχη για την προστασία των τοπικών πολιτισμών.
    Άλλο πράγμα είναι η ιθαγένεια που τη δικαιούνται όλοι οι Έλληνες το γένος και άλλο η υπηκοότητα, που πρέπει να τη ξεχωρίσουμε νομικά. Δεν το έχει κάνει αυτό η Κυβέρνηση, γιατί στην υπηκοότητα αυτός που μας κορόιδεψε και την πήρε ή αυτός ο οποίος με τις πράξεις του τις εγκληματικές πρέπει να του αφαιρεθεί, στην ιθαγένεια δεν του αφαιρείται ποτέ, γιατί γίνεται πλήρης πολιτογράφηση, ενώ στην υπηκοότητα μπορεί να αφαιρεθεί, γιατί ο υπήκοος αναφέρεται στο κράτος, ενώ ο ιθαγενής στο έθνος.
    Αυτές οι έννοιες δεν έχουν ξεχωρίσει. Τελούν εν συγχύσει όλοι όσοι όργανα της νέας τάξης πραγμάτων ηγεμονεύονται από ιμπεριαλιστικές λογικές, από λογικές του καταπατητή, του εισβολέα, όλων αυτών οι οποίοι θέλουν να πάρουν γη και ύδωρ και το οποίο οι αρχαίοι Έλληνες τουλάχιστον απέδειξαν ότι δεν το έδιναν ποτέ. Σήμερα, όμως, όπως βλέπετε δεν θα μας πάρουν μόνο ύδωρ, αλλά και υδρογονάνθρακες, για να τελειώσω χαριτολογώντας.
    Στο νομοσχέδιο εμείς είμαστε συγκεκριμένοι. Δεν θα μας καθορίσει η θεωρία των αναγκών, η οποία μπορεί να έχει και πλασματικές ανάγκες και που δεν έχει προχωρήσει το ΚΚΕ ούτε σ’ ένα βήμα στη ψυχολογία για να ερμηνεύσει τα ζητήματα. Είναι ακόμα στην εποχή του σταχανοφισμού και των ανακλαστικών. Οι πλασματικές ανάγκες, οι τεχνητές ανάγκες που φτιάχνει το σύστημα είναι και αυτές κινητήρας. Δεν μπορούμε να πούμε σε κάποιον: «Ξέρεις κάτι; Εσύ κακώς έχεις αυτές τις ανάγκες. Εμείς θα σου υποδείξουμε ποιες δικαιούσαι. Τις υπόλοιπες, τις απαγορεύουμε». Διότι έτσι εφαρμόζεται ο κρατικός καπιταλισμός ή ο κρατικός σχεδιασμός, η δικτατορία του προλεταριάτου.

  3. @Αλέξανδρε Χρυσανθακόπουλε, ο λόγος σας είναι φοβικός, ανακαλύπτει παντού εχθρούς και στηρίζεται σε μεταφυσικά επιχειρήματα. Τι άλλο να απαντήσουμε, παρά μόνο ότι τέτοια φρουτάκια τα έχουμε βαρεθεί στο πολύπαθο blog μας.

  4. «Υπηκοότης»: Η ιδιότης ή νομική κατάστασις του υπηκόου πολίτου». «…βλ. και ιθαγένεια»
    (Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ελευθερουδάκη)

    «Υπηκοότης»- βλ. «Ιθαγένεια»
    (Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν της Πρωίας)

    «Ιθαγένεια: ο Ο ΝΟΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ δεσμός ο συνδέων έκαστον πολίτην προς το κράτος εις ό ανήκει.»

    (Δ.Δημητράκου: Μέγα λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης)
    ———————————————————————-

    «Ιθαγένεια»:Ο ΕΝΝΟΜΟΣ δεσμός προσώπου τινός μετά ωρισμένης πολιτείας.
    «Υπηκοότης»: το να είναι τις υπήκοος κράτους τινός.

    (Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαοδεία-Πυρσός)

    «Υπηκοότης» -Nationalité
    «Ιθαγένεια» – Nationalité

    (Dictionnaire grec moderne – francais- Hubert Pernot prof. à la Sorbonne)

    «Ιθαγένεια»-Citizenship
    «Υπηκοότης»-Citizenship
    (Oxford Greek-English Dictionary)

    Πότε θα καταλάβουν επιτέλους ότι είναι έννοιες ταυτόσημες;

  5. Το ότι μπουμπούκια σαν αυτά που εκστασιάζονται με τα παρακάτω
    http://www.albanians.gr/forumi/index.php/topic,1002.0.html
    τηρούν τα τυπικά κριτήρια πολιτογράφησης του νέου νόμου και ως εκ τούτου θα μπορούν σε λίγα χρόνια να προσθέσουν κι ένα αυθεντικό Αλβανό εθνικιστή Τζαφέρι στην βουλή στην Αθήνα για να την κάνουν όσο εθνοτικό μ@υνί είναι το κοινοβούλιο στην πόλη των Σκοπίων δε σας προβληματίζει ποσώς… :-) Καλό θα της κάνει στα μάτια σας.

    Υπάρχουν μεταναστόπουλα (Αλβανόπουλα και μη), γεννημένα ή απλώς μεγαλωμένα στην Ελλάδα με χίλιες φορές πιο μεγάλη αγάπη για τον τόπο και τους κατοίκους του από την τόσο γεμάτη κομπλεξική χολή αφεντιά σας… Νομίζετε ειλικρινά πως σαν κι εσάς θέλουν να δουν τον κάθε εχθρό της Ελλάδας να γίνεται με τυπικές διαδικασίες πολίτης της; Τον αγνό πατριωτισμό πολιτογραφημένων ελλήνων (από Αφρική, Μέση Ανατολή και Βαλκάνια) τον είδα στο στρατό – πολλαπλές φορές πιο άξια μέλη του ελληνικού λαού από διάφορα κακομαθημένα παιδάκια που την είχαν δει υπεράνω ξεπερασμένων εννοιών κλπ. Η διαφορά είναι πως Έλληνας – με την εθνική έννοια – ΔΕ γεννιέσαι αλλά ΜΟΝΟ γίνεσαι (και ξεγίνεσαι). Έλληνα σε κάνει η οικογένεια σου, το σχολείο σου, το περιβάλλον σου που διαμορφώνουν την κοσμοθεωρία σου σε τελική φάση. Έτσι έγιναν αυτοί Έλληνες, τα παιδιά των UCKάδων φρόντισαν οι γονείς τους να μείνουν μισέλληνες και εσείς ξεγίνατε (αν είσαστε και ποτέ).

    Δυστυχώς η εφαρμογή μια λογικής jus soli εμπεριέχει μια ανυπαρξία αξιολόγησης της σχέσης με το ελληνικό έθνος και αυτό είναι που προβλημάτισε το ΣτΕ όσον αφορά την πολιτογράφηση νέων μελών της ελληνικής πολιτείας. Το γείτονα στην πολυκατοικία που θα γίνει εχθρός όλων των υπολοίπων δε μπορείς να τον διώξεις αλλά πόσοι θα έδιναν διαμέρισμα στον ορκισμένο εχθρό όλων τους; Αλλά ξέχασα αυτά είναι «φοβικά» ακόμα κι αν οι UCKάδες δε βαριούνται να κρυφτούν πίσω από το δάκτυλο τους… Ενώ οι πανύβλακες στη Μηχανιώνα ξεσκίζονταν γιατί ένα παιδί Αλβανικής καταγωγής ήθελε να σηκώσει την ελληνική σημαία (και – τι ειρωνία – στην γιορτή για τον πόλεμο όπου η Αλβανία βρέθηκε κόντρα στην Ελλάδα) έτσι όπως θα πάτε τα πράγματα σε λίγο θα κατεβάζουν τις Ελληνικές και θα σηκώνουν παντού τις Αλβανικές σημαίες – καλή ώρα σαν και το Τέτοβο – κι εσείς θα χειροκροτάτε γιατί θα εξιτάρονται οι δημοκρατικές σας ευαισθησίες…

    Τέλος σε χώρα με πετυχημένη παράδοση αιώνων στη μετανάστευση όπως οι ΗΠΑ δικαίωμα ψήφου ακόμα και στις δημοτικές και τοπικές εκλογές διαθέτουν μόνο οι πολίτες. Δε πα να έχεις πράσινη κάρτα 20 χρόνια, ούτε να λάβεις μέρος στη συνεδρίαση του δήμου που αποφασίζει για τις περικοπές στα σχολεία των παιδιών σου (που χρηματοδοτούνται από τους τοπικούς φόρους ακίνητης περιουσίας) δεν έχεις. Αλλά βέβαια, οπισθοδρομικοί είναι οι πιο πετυχημένοι στην απορρόφηση μεταναστών σε όλο τον κόσμο… Και το jus soli που έχουν τους έχει τώρα προβληματίσει όταν βλέπουν – καλά να είναι η άκρατη έμφαση στην πολυπολιτισμικότητα – κάτι μπουμπούκια να σηκώνουν Μεξικάνικες σημαίες αντί για Αμερικανικές και εγγύους να περνάνε τα σύνορα για να γεννήσουν Αμερικανάκι.

  6. @ΟΥΤΣΕΚΑδες στη Βουλή να λείπουν οι χαρακτηρισμοί και προσπάθησε να δείχνεις σεβασμό στους υπόλοιπους σχολιαστές.
    1. Το «δίκαιο του αίματος» που προβάλει το ΣΤΕ είναι ιδιαίτερα προβληματικό σε μία χώρα στην οποία διαμένουν μετανάστες εδώ και χρόνια, πληρώνουν τους φόρους τους, το ΙΚΑ κοκ. εκπληρώνουν δηλαδή τις υποχρεώσεις τους, χωρίς όμως να έχουν τα δικαιώματα του έλληνα πολίτη.
    2. Η εθνική ταυτότητα είναι μια νεωτερική κατασκευή που εκτός των άλλων στηρίζεται και στην προβολή του εχθρικού «άλλου» ως μόνιμη απειλή προκειμένου να ισυροποιηθούν οι συνεκτικοί δεσμοί των πολιτών του έθνους-κράτους. Κάτι τέτοιο γίνεται σήμερα στη FYROM, κάτι τέτοιο κάνεις και εσύ αδυνατώντας να δεχτείς ότι οι συνθήκες έχουν αλλάξει.
    Μια περίκλειστη-φοβική κοινωνία που θα στηρίζεται στην καθαρότητα του αίματος θα οδηγήσει σε ρατσιστικές πρακτικές, σε αποκλεισμούς, σε καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων κλπ.
    Πάντως μην ανησυχείς, δε νομίζω οτι οι ουτσεκάδες θα μας κάνουν αφαίμαξη, ούτε θα δούμε στην Ακρόπολη την αλβανική σημαία.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: