Κατάργηση της βάσης, κατάργηση της λογικής: η επικρότηση της αγραμματοσύνης

Μέρος Α: Από τη σκοπιά του σχολείου

Ας ξεκινήσουμε με μια βασική ένσταση: τη σπουδή για την κατάργηση της βάσης 30 μέρες πριν από τις εξετάσεις, γεγονός που αποσυντονίζει όλους τους εμπλεκόμενους, με προεξάρχοντες τους μαθητές. Ας συνεχίσουμε με μία διευκρίνιση: οι συμμετέχοντες πλέον στις Πανελλήνιες είναι ΟΛΟΙ οι μαθητές της Γ΄Λυκείου. Από τη μεταρρύθμιση Αρσένη κι έπειτα οι Πανελλήνιες είναι οι απολυτήριες εξετάσεις. Αν κάποιος δεν συμμετάσχει δεν παίρνει απολυτήριο, εξ ου και έχουν θεσμοθετηθεί οι επαναληπτικές εξετάσεις. Και ας προσθέσουμε ότι δεν υπερασπιζόμαστε ούτε τους περισσότερους εισακτέους, ούτε τα αντικείμενα σπουδών των ΤΕΙ.

Όμως, ενώ το αφόρητα λαϊκιστικό ΠΑΣΟΚ είναι αξιολησμόνητο και αποβλημένο (ευτυχώς) από την πλειοψηφία της κοινωνίας, το αφόρητα λαϊκίστικο ΠΑΣΟΚ που φοράει εκσυγχρονιστικό προσωπείο και καταφεύγει σε σαθρά επιχειρήματα είναι εν προκειμένω πιο επικίνδυνο. Είναι αυτό που σκέφτεται να καταργήσει το τελευταίο στοιχειώδες φίλτρο για να μην περνούν (με την πρώτη) στο πανεπιστήμιο εντελώς αγράμματοι. Όποιος είχε την τύχη (ή την ατυχία) να εργαστεί στη μέση εκπαίδευση, μπορεί να το επιβεβαιώσει: ο μαθητής, που παρότι βοηθιέται από το 30% του σχολικού βαθμού, γράφει χαμηλότερα από 10, σχεδόν δεν αξίζει να παίρνει απολυτήριο Λυκείου.

«Θέλετε να σπουδάσετε σχέδιο μόδας Κιλκίς;  Διαφημίση στην Αμαλιάδα; Διαιτολογία στη Λήμνο; Εφαρμογή ξένων γλωσσών στην Ηγουμενίτσα; Τώρα μπορείτε, αρκεί να γράψετε 6 λευκές κόλλες και να έχετε απολυτήριο Λυκείου;», αυτό θα μπορούσε να είναι το σλόγκαν των φετινών εξετάσεων.

Και ας μπούμε στο ψητό:

«Βρείτε δυο μεταφορές στο κείμενο»,«Μετατρέψτε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική», «Φτιάξτε μια σύνθετη λέξη που θα περιέχει το «λόγος»» -Αυτές ήταν τρεις ενδεικτικές ερωτήσεις πανελληνίων εξετάσεων (στο μάθημα της έκθεσης) για τον υψηλό στόχο της βάσης του 10!

Μηχανογραφικό δελτίο συμπλήρωναν το 1997 (με το παλιό σύστημα) 169.753 υποψήφιοι. Από αυτούς εισάγονταν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οι 54.303. Φέτος θα περάσουν 88.165 από τους περίπου 110.000.  [Γιατί είναι πολλοί λιγότεροι όσοι κόβονται, όχι γιατί πολύ λιγότεροι συμμετέχουν!]

Και όσο για την αριστεριστικογενή ρητορική του αποκλεισμού, αρκεί να υπενθυμίσει κανείς ότι όποιος δεν μπαίνει, μπορεί να ξαναδώσει. Και μια ακόμα διευκρίνιση: Η βάση δεν αφορά μόνο τα ΤΕΙ. Αφορούσε τις κακοπαθημένες ξένες φιλολογίες. Αν π.χ. ένας μαθητής ήθελε να εισαχθεί στη γερμανική ή στην ισπανική φιλολογία μπορούσε να το πετύχει, ακόμα κι αν έδινε λευκή κόλλα και στα 6 (!) μαθήματα κατεύθυνσης, χάρη στους βαθμούς του σχολείου του και στο ειδικό μάθημα (τη γλώσσα δηλαδή).

Όσο για τα επιχειρήματα του υπουργείου για τον αντιπαιδαγωγικό στόχο είναι εύκολα αντικρούσιμα: πρώτα απ’όλα ένα πανεπιστήμιο δεν είναι υποχρεωτική εκπαίδευση, για να λειτουργεί σώνει και καλά, ανεξαρτήτως φοιτητών και προδιαγραφών. Ως προς το πλήγμα στα κολλέγια: ας φανταστούμε ένα Β.Π ή Ν.Π. μαθητή ο οποίος θέλει να σπουδάσει διαφήμιση και σχέδιο μόδας κι επειδή περνάει στην Αμαλιάδα (!) ή στο Κιλκίς (!), αποφασίζει να μην πάει στο ιδιωτικό κολλέγιο… Αστεία πράγματα.

Κάθε νομός και πανεπιστήμιο (έστω σε κοντέινερ, έστω με καθηγητές μέσης εκπαίδευσης, έστω χωρίς φοιτητές), λοιπόν… Και όταν λέμε κάθε, εννοούμε κάθε! «Μπάτε όλοι, άμα γουστάρετε πατήστε, και όποτε γουστάρετε τελειώστε»: αν αυτό δεν είναι εκπαιδευτικό όραμα το 2010 στο κατώφλι του Δ.Ν.Τ, τότε ποιο είναι;

Τα στοιχεία για το ποσοστό των φοιτητών που πηγαίνουν όντως και αποφοιτούν από τις απαξιωμένες σχολές, οι αντιστραμμένες προτεραιότητες όσον αφορά την Ανώτερη και Ανώτατη Εκπαίδευση (συντήρηση άδειων ΤΕΙ ταυτόχρονα με την ενοποίηση των μεταπτυχιακών, πάγωμα διορισμών και συμβάσεων) είναι μια άλλη ιστορία που θα συζητήσουμε αύριο, από τη σκοπιά του πανεπιστημίου.

Advertisements

Ένα Σχόλιο

  1. Ενδιαφέρουσα η προσέγγισή σας, αλλά προβληματική σε πολλά σημεία. Κατ’αρχήν, το θέμα της βάσης του 10 θα πρέπει να αντιμετωπίζεται από πολλές σκοπιές ταυτόχρονα. Θα βοηθούσατε επίσης τη συζήτηση εάν αφήνατε τους τόσο άσκοπους χαρακτηρισμούς και..επιθετικούς προσδιορισμούς: » το αφόρητα λαϊκιστικό ΠΑΣΟΚ», «το αφόρητα λαϊκίστικο ΠΑΣΟΚ που φοράει εκσυγχρονιστικό προσωπείο», την «αριστεριστικογενή ρητορική του αποκλεισμού». Καλό είναι να μην αναπαράγουμε τα πλέον αρνητικά μοντέλα σχολικών εκθέσεων.
    Επί της ουσίας, μια μόνο ερώτηση: Θεωρείτε ότι η βάση του δέκα όπως λειτούργησε (και λειτουργεί) στο ελληνικό σχολείο της μεταπολίτευσης είναι το πλέον αξιόπιστο όριο/κριτής της εγγραμματοσύνης/αγραμματοσύνης; Η απάντηση θα πρέπει να είναι επι της αρχής. Γιατί εάν (λέω εάν) πούμε ότι το σχολειό είναι αγωγός κοινωνικών αντιθέσεων και ανισοτήτων και επισημάνουμε ότι το να ξαναδώσει κανείς δεν είναι το ίδιο εύκολο με το να ξαναπιεί καφέ στο Ντόλτσε θα μας πείτε «αριστεριστικογενείς» ή «αριστεριστές», «λαϊκιστές», κ.λπ
    με εκτίμηση,
    γγγ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: