Αχ, πατρίδα μου γλυκιά!

«Μελετήστε το παρακάτω ποιήμα και βρείτε στοιχεία που φανερώνουν την ένδοξη ιστορία της πατρίδας μας.

Ελλάδα, που τα πόδια σου               Ποτέ μου δεν θα ανεχτώ

σκύβουν και τα φιλούνε                    κανείς να σε προσβάλει

άγγελοι του Παραδείσου                  να σ’ αναγκάσει κάποτε

και κόρες τ’ ουρανού,                       να σκύψεις το κεφάλι.

Ελλάδα μου, στ’ ορκίζομαι               Περήφανα θε να σε κοιτώ,

την ακριβή τιμή σου                         να στέκεις αντρειωμένη,

θα την υπερασπίζομαι                     Ελλάδα μου πανέμορφη,

με σώμα και με νου.                        Ελλάδα τιμημένη.

Μ. Ταστσόγλου«

Η παραπάνω εργασία βρίσκεται στο βιβλίο της Γεωγραφίας της Ε’ Δημοτικού (σελ.42). Όπως είναι γνωστό, η Γεωγραφία και η Ιστορία είναι από τα βασικά μαθήματα που συντελούν στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας. Αν και η διδασκαλία τους θα μπορούσε να αποκτήσει μεγάλο ενδιαφέρον, περιορίζεται δυστυχώς  στην παρουσίαση του ελληνικού έθνους ως μία οντότητα με αδιάλειπτη και γραμμική συνέχεια ανά τους αιώνες.

Ποτέ δεν περίμενα όμως ότι στις σελίδες της Γεωγραφίας θα υπήρχε ένα τόσο εθνικιστικό και μισαλλόδοξο ποιήμα˙ ποιήμα που θα ζήλευαν όλα τα πατριωτάκια της Χρησής Αυγής και του ΛΑ.ΟΣ. (αν και τώρα με την κρίση ακούγονται και «πατριωτικές» φωνές εκ των αριστερών).

Πείτε μου λοιπόν, τώρα: τι θα πρέπει ν’ απαντήσει ο μαθητής; Ή ακόμα χειρότερα: τι άραγε θα σκεφτεί ως απάντηση, ο μετανάστης μαθητής;

Β.Λ.

Advertisements

7 Σχόλια

  1. Mαλλον δεν έχετε παρακολουθήσει σχολική ζωή τα τελευταία χρόνια, κι έχετε ξεχάσει τα δικά σας. Το σχολείο προσφέρει υλικό για παραγωγή εθνικιστών οχι μόνο στα βιβλία αλλά και στις γιορτές και τις συνήθειες του. Αρχίζει η δουλειά απο το νηπιαγωγείο, όπου παιδιά δυόμισι χρονών μαθαίνουν το Κορόιδο Μουσολίνι στις 28 Οκτωβρίου, κι έρχονται σπίτι και σου λένε περήφανα «Ιταλία η πατρίδα η γελοία» Στις 25 μαρτίου ο γιος μου είχε ερθει κλαίγοντας απο τον παιδικό σταθμό λέγοντας ότι η Ελλάδα ήταν σκλάβα 400 χρόνια, κι ήταν απαρηγόρητος με τις εικόνες της αλυσσοδεμένης κοπελούδας που τους είχαν δείξει. Αυτό επαναλαμβάνεται επί δεκαπέντε χρόνια και για να μην αποβλακωθούν τελείως και δεν να μη γίνουν φανατίλες πρέπει συνεχώς να τους φέρνεις στα ίσα τους με κουβέντες στο σπίτι. Ποιοι όμως κάθονται να το κάνουν αυτό; Τα παιδιά διαφοροποιούνται αργότερα με τις ομάδες τους, αφήνουν τον εθνικισμό στη δεξιά και την ακροδεξιά, όσο μπορούν να τον αφήσουν, και δέχονται βάπτισμα άλλων ιδεολογιών, που κόβονται και ράβονται κι αυτές εξίσου απλοικά και απόλυτα, αφού το μυαλό έχει μάθει να δουλεύει έτσι.

  2. Έχετε δίκιο κα Δαμιανίδη. Αλλά δεν έχω δει και κανένα δάσκαλο να κάνει απεργία για να αλλάξουν τα σχολικά βιβλία. Βέβαια από την άλλη, υπάρχουν οι εξαιρέσεις που ξεφεύγουν από το αναλυτικό πρόγραμμα και προσπαθούν να αλλάξουν τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων. Αλλά είναι λίγες και έχουν να αντιμετωπίσουν τις αντιστάσεις τόσο εκ των έσω, όσο και από του γονείς. Τέλος πάντων. Δυστυχώς θυμάμαι και τα δικά μου χρόνια και συνέχεια διαπιστώνω ότι δεν έχουν αλλάξει και πολλά στα συγκεκριμένα μαθήματα (Ιστορίας και Γεωγραφίας).

  3. Kalhmera apo Agglia,

    Symfwnw oti sth Gewgrafia den yparxei logos na grafontai tetoia poihmatakia. Alla h istoria exei yparksei, ta 400 xronia htan ekei. De sas lew pws h istoria tou e8nous einai mia aplh ypo8esh, kai taksidevontas ektos ths xwras vlepei kaneis pragmata pou anoigoun shmantika tous orizontes kai dievyvnoun thn antilhpsh mas. Alla einai shmantiko na kseroume kapoia vasika pragmata apo nwris. Sta vivlia ths istorias (alla kai stis efhmerides, sthn Andro eftase h tourkikh fregata prin 3 vdomades) 8a prepei na anaferontai vasika pragmata. Den lew oti einai efkolo to ti 8a dialeksoume na poume sta mikra paidia. Einai mia e8nikh syzhthsh pou den exoume kanei pote, kyriws giati ki emeis den kseroume ti mas ginetai. Safws, oi pio leptomereis kai symplokes analyseis 8a prepei na epixeirountai se megalyterh hlikia.

    Katalavainw thn anhsyxia ths kyrias gia to paidi ths kai se kamia periptwsh den 8ewrw efkoles aftes tis apanthseis. Alla kai mia ais8hsh e8nous, ths shmasias tou, tou rolou mas (kai oxi twn megalomaniakwn ermhneiwn pou xrhsimopoioume gia na diafygoume ths terastias kriseis pou zoume afth th stigmh) mas einai aparaithth gia na epiviwsoume. Kai h kal8s ma8hmenh istoria einai aparaithth.

    Afta kai efxaristw

  4. Καλά να θεωρήσω πως οι χαζομάρες περί αγγέλων του ουρανού υπονοούν μια εθνικιστικού χαρακτήρα ανωτερότητα. Αλλά το «μισαλλόδοξο» γαμώ το φελέκι μου (όχι εσάς, το δικό μου) που το είδατε; Αναφέρεται σε άλλους λαούς ή θρησκείες; Τι ακριβώς θα σκεφτεί το μεταναστόπουλο δηλαδή; Πως το ποιήμα δεν αναφέρεται στα Τίρανα ή το Καράτσι και ως εκ τούτου προσβάλει την προσωπικότητα του;

    Πάντως συμφωνώ. Η δημόσια παιδεία θα πρέπει να παίρνει το μεταναστόπουλο (αλλά και το ελληνόπουλο) και να τα κάνει εχθρούς της χώρας μπας και αλλιώς προκύψουν εθνικιστές. Ως εκ τούτου προτείνω τα εξής τραγουδάκια:

    για την εγχώρια – Εξαρχειακή – άποψη και

    για την εισαγώμενη – Εξαρχική – άποψη ώστε
    να γίνει επιτέλους αυτή η αναθεματισμένη η επανάσταση και να βρουν και την ελευθερία τους οι διάφοροι υπό κατοχή μειονοτικοί. Άντε και σ’ ανώτερα.

  5. @Μισαλλόδοξε, το ποιηματάκι αναδεικνύει μερικά από τα συστατικά στοιχεία της εθνικής ταυτότητας: την αναγκαιότητα της ύπαρξης εχθρικών “άλλων”, την αίσθηση της απειλής από αυτούς, τη “μεταφυσική” πεποίθηση της ανωτερότητας του εθνικού “εαυτού”. Στοιχεία, που προκαλούν αγκυλώσεις και δογματισμούς στη σημερινή πολυπολιτισμική κοινωνία.
    Σε πείραξε λοιπόν, που δεν αναφέρει ρητά ονόματα άλλων «εχθρών»; Εδώ το παιδάκι μαθαίνει στη Γεωγραφία και την Ιστορία να προσδιορίζεται σε αντίθεση με τους Τούρκους, τους Βούλγαρους κλπ. Απλά άνοιξε ένα βιβλίο Ιστορίας του Δημοτικού και δες τις αρνητικές αναφορές που υπάρχουν για τους γείτονες λαούς.

  6. ax patrida mu pos se latrevooo ke mulipis poli ne se paratisa ala afto den simveni oti den skeftome se latrevo efiga epidi den ixa na dulevi anagastika girisa stin devteri patrida opu edo sta pedia tus mateno elinikaaaaa kapote ta gitisooo ax elada mu sagapo poli i veronika

  7. ΦΕΛΕΚΙ ΔΕ ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΕΓΙΝΕΣ ΚΑΙ ΦΑΝΑΤΙΚΟς ΕΘΝΙΚΙΣΤΗς ΚΑΤΑ ΤΗ ΦΟΙΤΗΣΗ ΣΟΥ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ,ΚΑΛΑ ΕΧΟΥΜΕ ΞΕΦΥΓΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣ,ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΘΝΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΝΟΙΩΘΟΥΝ ΚΑΙ ΑΣΧΗΜΑ ΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: