Σενάρια ρατσιστικής φαντασίας

Ρατσιστικές ιστοριούλες από την Κύπρο. Γράφει η Ρένα Χόπλαρου. Αναδημοσίευση από τον Πολίτη (17/1).

Σενάριο 1: Χιούμορ;
Τόπος: Γραφείο διδασκόντων
Χρόνος: Μια συνηθισμένη μέρα πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων
Στο γραφείο μέσα είναι πέντε άτομα. Η δασκάλα της Α1, η Σοφία, γράφει κάτι στον υπολογιστή. Η Μαρία, η δασκάλα της Στ1΄, βοηθάει τη Νεϊφέ, μια μαθήτρια τσιγγάνικης καταγωγής να διορθώσει την έκθεσή της, η βοηθός διευθύντρια κ. Κατερίνα κοιτάει κάτι στο βιβλίο μαθηματικών της Ε΄ τάξης. Η Όλγα, η δασκάλα της τρίτης, παλεύει να βάλει ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο στη βάση του. Την ησυχία σπάει η είσοδος του δασκάλου της Στ2, του κεφάτου Σπύρου, που μπαίνει φουριόζος στο γραφείο για φωτοτυπίες.

Βλέπει την Όλγα που παλεύει με το δέντρο και γελάει δυνατά. «Καλά», της λέει, «είντα που δρώνεις τζιαι ξιδρώνεις να το φτιάξεις; Να σου πω τζιαι ένα ρατσιστικό; Εν έσσιεις κανέναν μαύρο μες στην τάξη σου να τον βάλεις να σου το κρατά;». Όλες οι δασκάλες γελάνε με το αστείο του, εκτός τη Σοφία που συνοφρυώνεται. Η Νεϊφέ, η τσιγγάνα μαθήτρια, δείχνει να παρακολουθεί με ενδιαφέρον. Εν τω μεταξύ ο Σπύρος πλησιάζει την Όλγα και με δύο κινήσεις καταφέρνει να βάλει το δέντρο στη βάση του. Όλες οι δασκάλες χαίρονται που λύθηκε το πρόβλημα και λένε «Είδες που χρειάζονται οι άντρες μες στο σχολείο!», «’Αξιος!», «Μπράβο!». Στη συνέχεια η βοηθός ρωτάει τη Μαρία που είναι η δασκάλα αστέρι στα μαθηματικών, πώς διαβάζεται ο αριθμός 6.000.000.000 ευρώ. Διαβάζεται ως 6 δισεκατομμύρια ή ως 6 χιλιάδες εκατομμύρια; Ο Σπύρος πετάγεται πάλι με το γνωστό, ασυναγώνιστο χιούμορ του: «Κυρία Κατερίνα μου, τι κάθεσαι και ασχολείσαι με τα δισεκατομμύρια; Τον άγγοναν του Λάτση έχεις στην τάξη σου; Μάθε τους τσιγγάνους να μετρούν έως το εκατό. Ώς τζιαμαί κανεί τους. Έτσι κι αλλιώς εν τζιαι να βκάλουν πιο πολλά στη ζωή τους. Το πολύ να πιάνουν 100 ευρώ την εβδομάδα». «Αμάν, ρε Σπύρο!», λέει η κυρία Κατερίνα γελώντας. Στο γραφείο επικρατεί κεφάτη ατμόσφαιρα.

Ερωτήματα: Πώς φτιάχνεται το κέφι στο γραφείο των δασκάλων; Γιατί η Σοφία παραμένει συνοφρυωμένη; Τι μπορεί να σκέφτεται; Αν διαφωνεί, γιατί δεν λέει τη γνώμη της στους άλλους; Νομίζεις ότι θα άλλαζε κάτι στο «κεφάτο» κλίμα του σχολείου αν η Σοφία διαφωνούσε και έλεγε ξεκάθαρα τη γνώμη της; Τι νομίζετε ότι μπορεί να νιώθει η Νεϊφέ, η τσιγγάνα μαθήτρια, όταν ακούει τον κ. Σπύρο; Νομίζετε ότι τέτοιου είδους αστεία μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά και τη διαμόρφωση της Νεϊφέ; Με ποιο τρόπο; Είναι τελικά ρατσιστικά τα αστεία του Σπύρου ή είναι «απλά», «αθώα» αστεία;

Σενάριο 2: Οι μουσουλμάνοι στην εκκλησία
Τόπος: Γραφείο διδασκόντων
Χρόνος: Πρωί, πρώτη μέρα μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων
Σενάριο: Εκπαιδευτικός διηγείται με πολλή ένταση στους συναδέλφους της: «Πήγα την περασμένη Πέμπτη εκκλησία και βλέπω, ποιους λέτε; Τον Μουσταφά και τον Ταρίκ να κρατούν εξαπτέρυγα και να περιφέρονται σαν παπαδοπαίδια. Τους φώναξα αμέσως κοντά μου και τους θύμωσα: «Τι δουλειά έχετε εσείς να κρατάτε εξαπτέρυγα;». Μου λένε τα παιδιά: «Κυρία, ο πάτερ Κώστας μας είπε να το κάνουμε». Έμεινα εγώ. Έπαθα σοκ. Δεν τους θύμωσα παραπάνω, γιατί δεν έφταιγαν τα παιδιά. Σας ρωτώ συνάδελφοι. Είναι σωστό αυτό που έκανε ο πάτερ; Γίνεται οι μουσουλμάνοι να κρατούν εξαπτέρυγα; Αφού είναι αβάφτιστοι. Στο κάτω- κάτω, είναι σωστό να προσπαθούμε να τους προσηλυτίσουμε; Πρέπει να σεβαστούμε τη θρησκεία τους».

Ερωτήματα: Γιατί «έπαθε σοκ» η δασκάλα; Ποια υποθέτετε ότι ήταν τα κίνητρα του πάτερ όταν πρότεινε στον Μουσταφά και στον Ταρίκ να κρατήσουν τα εξαπτέρυγα; Γιατί φαντάζεστε ότι δέχτηκαν τα δύο παιδιά; Τι νομίζετε ότι σημαίνει για τα παιδιά το «ναι» που είπαν στον πάτερ; Τι νομίζετε ότι θα σήμαινε για τα δυο παιδιά ένα «όχι» στον πάτερ; Τι φαντάζεστε ότι θα είναι καλύτερο για τα δυο αδέλφια: Να διηγηθούν ή όχι στους γονείς τους τη μικρή συμμετοχή τους στη χριστιανική τελετουργία; «Γίνεται οι μουσουλμάνοι να κρατούν εξαπτέρυγα; Αφού είναι αβάφτιστοι. Στο κάτω- κάτω, είναι σωστό να προσπαθούμε να τους προσηλυτίσουμε; Πρέπει να σεβαστούμε τη θρησκεία τους». Τελικά τι θέλει να πει η δασκάλα με τα παραπάνω λόγια; Υπερασπίζεται ή όχι τα δικαιώματα του Μουσταφά και του Ταρίκ;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: