Επίθεση της Ακαδημίας Αθηνών στη Θάλεια Δραγώνα

Αυτά διαβάζω και βγάζω φλύκταινες. Η Ακαδημία Αθηνών (κάλλιστα θα μπορούσε να αναλάβει το Γραφείο Τύπου του κ. Καρατζαφέρη) επιτίθεται στην κ. Δραγώνα. Θυμήθηκε το βιβλίο «Τι είν’ η πατρίδα μας;» που είχε επιμεληθεί η κ. Δραγώνα μαζί με την κ. Άννα Φραγκουδάκη (χρον. εκδ. 1997) και επιδόθηκε στις εθνικιστικές της υστερίες. Παραθέτω από το Παρόν της Κυριακής:

«[…] Η κ. Δραγώνα προχωράει ακόμα πιο πέρα! Στο απαράδεκτο βιβλίο της «Τι είναι η πατρίδα μας» αναφέρει, μεταξύ άλλων, τρομακτικά ανθελληνικές απόψεις, με αποκορύφωμα ότι «δεν είμαστε Έλληνες αλλά μας… έκαναν» και ότι είναι… ρατσιστικό να δηλώνουμε την ελληνική μας ταυτότητα! Στο βιβλίο αυτό που είναι ένα… κήρυγμα μίσους ενάντια σε καθετί ελληνοπρεπές και ελληνικό, αναφέρεται ακόμα ότι η Επανάσταση του 1821 αποτελούσε «επεκτατική εθνική πολιτική» των Ελλήνων, των οποίων η εθνική ταυτότητα «ενισχύεται αποφασιστικά από την αποσιώπηση σημαντικών ιστορικών πληροφοριών σχετικά με το μεγαλείο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας»!»

Στο συλλογικό λοιπόν, αυτό τόμο η κ. Δραγώνα σχολιάζει για την Οθωμανική Αυτοκρατορία, τις αποσιωπήσεις-παραλείψεις των σχολικών εγχειριδίων αλλά και τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών:

«Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αποσιώπηση της σημασίας, της τεράστιας δύναμης, της έκτασης και του κύρους της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Αντίστοιχη είναι και η πλήρης απουσία οποιασδήποτε μνείας στον πολιτισμό, τα γράμματα και τις τέχνες της οθωμανικής αυτοκρατορίας- και του τουρκικού κράτους από το 1908 και ύστερα […] Είναι τόσο έντονη η άρνηση της όποιας επιρροής ενδέχεται να προέρχεται από την οθωμανική αυτοκρατορία, που οι εκπαιδευτικοί αρνούνται και «κάθε επιρροή που ο ελληνικός πολιτισμός μπορεί να είχε επί του τουρκικού»» (σελ. 81).

Δε θα μπορούσα να μη συμφωνήσω περισσότερο μ’ αυτήν την άποψη. θα ήθελα να παραθέσω επιπλέον, ως απάντηση στον φορέα προοδευτισμού που ονομάζεται Ακαδημία Αθηνών, ένα μέρος από τον επίλογο του άρθρου της κ. Δραγώνα:

«[…] Μέσα σ’ ένα φαντασιωτικό κόσμο απαλλαγμένο από την αμφισημία, τα εθνικιστικά υποκείμενα δεν ενδιαφέρονται να διευρύνουν την αίσθηση της ελευθερίας, αλλά αντίθετα να κατασκευάσουν μια κοινότητα όπου τα μέλη της θα μοιράζονται μια πανομοιότυπη αντίληψη της εξωτερικής πραγματικότητας και θα επιδιώκουν να αποβάλουν όλους αυτούς με τους οποίους δεν ταυτίζονται. Μέσα από την ενεργοποίηση αρχαϊκών μηχανισμών, όπως είναι αυτός της σχάσης, της προβολής και της προβλητικής ταύτισης, διαφοροποιούνται «φίλοι» και «εχθροί» και η τελική επιδίωξη είναι μια φαντασιωτική κοινότητα «εαυτών» απαλλαγμένων από τους «άλλους» […] Και έτσι μέσα από αρχαϊκούς ψυχολογικούς μηχανισμούς, ο εθνικισμός φθάνει στο σημείο να αλλοιωθεί ως προς την πολιτική του διάσταση και να μετατραπεί σε ανάγκη αναγνώρισης μιας υποτιθέμενης εθνικής ομοιογένειας, ώσπου τελικά να γλιστρήσει στην ξενοφοβία, το ρατσισμό ή άλλοτε και στην εθνική μισαλλοδοξία. Ωστόσο θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι ο ναρκισσισμός που χαρακτηρίζει αυτή τη διαδικασία δεν πρέπει να αναζητηθεί στο επίπεδο των ατομικών αλλά των κοινωνικών διεργασιών. Είναι δηλωτική ενός κοινωνικού περιβάλλοντος που έχει διαγράψει την πολιτική εμπειρία με όρους πραγματικής σύγκρουσης μεταξύ υποκειμένων και αντικειμένων και που δεν ανέχεται τη ρευστότητα των ορίων μεταξύ εξωτερικής και εσωτερικής εμπειρίας. Είναι δηλωτική της αδυναμίας του κοινωνικού περιβάλλοντος να προωθεί την αυτονομία αλλά και ταυτόχρονα την καλλιέργεια ενός συμμετοχικού κόσμου.» (σελ. 104-105).

Β.Λ.

Advertisements

9 Σχόλια

  1. Συνοδεύεται από την εμετική λεζάντα :Το βιντεάκι που θα δείτε είναι σοκαριστικό, για κάθε πραγματικό Έλληνα: Παίχτηκε χθές Πέμπτη (3-12-09) από τα Δελτία Ειδήσεων και των τριών Κρατικών Καναλιών (ΕΤ-1, ΝΕΤ και ΕΤ-3) και είναι ρεπορτάζ από την συνάντηση της Ηγεσίας του Υπουργείου Α-Παιδείας (Άννα Διαμαντοπούλου, Εύη Κάλερ – Χριστοφιλοπούλου – και Θάλεια Δραγώνα) με τα παιδιά της Δεύτερης Γενιάς των Ξένων Μεταναστών που ζούν στην Ελλάδα. Είναι όντως σοκαριστικές οι εικόνες που θα δείτε: Η Άννα, η Εβραία Κάλερ και η Μισελληνίδα Θάλεια ποζάρουν πανευτυχείς με νεγρόπουλα, αλβανόπουλα και λοιπές Φυλές του Ισραήλ που θα αποτελέσουν τους Έλληνες της αυριανής Ελλάδος του Τζέφρυ Παπανδρέου. Προσέξτε τι τους τάζει η Άννα Διαμαντοπούλου (1:22 του βίντεο) καί πώς ποζάρει σαν γύφτικο σκεπάρνι από την χαρά της στο 1:45 του βίντεο η Θάλεια Δραγώνα»…

    Με τον Σαμαρά και τον Καρατζαφέρη να δίνουν τον τόνο, θα έχουμε πολλά τέτοια. Είμαστε όλοι (δεύτερης γενιάς) μετανάστες!

  2. Θέλω να συμφωνήσω. Αλλά δεν βρίσκω την κεντρική ιδέα στο άρθρο εδώ, με την οποία να συμφωνήσω.

    Σαφώς και συμφωνώ στο οτι έχουμε σαφείς (εκτός άλλων, και) Ανατολίτικες καταβολές απο την τεως Αυτοκρατορία, της οποίας ήμασταν εθνολογική ψηφίδα.

    Αν θέλει το «φελέκι», σε κάποιο επεξηγηματικό σχόλιο, να καταδείξει το κύριο σημείο περιστροφής.

  3. Δε συμμερίζεται το ίδιο με ‘σένα και η Ακαδημία @άναυδε. Άλλη άποψη έχει για την εθνική ταυτότητα και τον τρόπο που χτίζεται.

  4. Εντάξει, παπούδια άνθρωποι είναι.

    Αφενός τα παρατιθέμενα εδώ απο Δραγώνα (δεν την έχω διαβάσει σε έκταση απο το βιβλίο της, σημαντικό).
    Δίνουν μια κοινωνιολογική ανάλυση, στην οποία συμφωνώ στην περιγραφή των μηχανισμών.
    Δεν διαπίστωσα αιχμές (πάντα εδώ), σαν αυτές που ακούγονται οτι είπε, οτι δεν υπήρχε η εθνική μας ταυτότητα και κατασκευάστηκε εκ των υστέρων (σε αυτό θα πάρω θέση αν το θέσουμε).

    Αφετέρου, θυμίζω οτι η Δραγώνα έχει ήδη επιλεγεί να εκφράζει τις θέσεις αυτές σαν επίσημες του Ελληνικού κράτους.
    Με αυτή την πολύ σημαντική παράμετρο είμαι, το λιγότερο, σκεπτικός. Οι αντίστοιχοι, απο άλλα Βαλκανικά κράτη (και Τουρκία), μαζί της συγγράφοντες, δεν φαίνεται να έχουν την ίδια επίσημη προώθηση απο τις κυβερνήσεις τους.
    Δλδ σε αντίστοιχα σαν της Δραγώνα προοδευτικά λεγόμενα για τους δίπλα λαούς, δεν υπάρχει και αντίστοιχη επισημοποίηση απο τα κράτη τους.
    Έτσι, με αυτό το σημαντικό στοιχείο υπόψη, να δεχτώ, οτι ίσως εμείς είμαστε ένα αμάγαλμα απο Ταμερλάνο και Πολική Αρκούδα (λέμε). Οι άλλοι είναι γνήσιες Εθνικές οντότητες και όλο το πρόβλημα είμαστε εμείς και ο «εθνικισμός» μας, που μπαίνουμε εμπόδιο σε αυτούς τους λαούς και στα κράτη τους;

    Ανέλυσα, τώρα, γιατί δεν κατάλαβα ποια είναι η κεντρική ιδέα μας, σαν άρθρο και αναγνώστες, περι ταυτότητας (συνολικά). Εσύ θα την θέσεις σαν συντάκτης, οπότε θα συμφωνήσω ή όχι.

  5. μαλλον η βασικη γονιδιακη δεξαμενη στην οποια βαπτιζοταν καθε επερχομενο νομαδικο κυμα σελτζουκων και μετεπειτα οθωμανων (τουρκων?) απο το ματζικερτ και μετα ,παρα ψηφιδα.και μαλλον οι βασικοι δημιουργοι της μεταβυζαντινης οθωμανικης αυτοκρατοριας (βλεπε στρατιωτικη μηχανη -γενιτσαροι,διοικηση-ιωνες ,φαναριωτες λογιοι ακομα και βεζιρηδες).για παραδειγμα αν εχεις επισκεφτει την αδριανουπολη θα εβλεπες το καταπληκτικο σελιμιγιε τζαμι που φτιαχτηκε απο τον μιμαρ σιναν το 1569 (η αλλιως ιωσηφ δογανογλου ,δηλαδη εξισλαμισμενο ελληνα καππαδοκη,που εγινε γενιτσαρος υπο τον μεγα βεζυρη ιμπραημ πασα παργαλη ,ελληνικης καταγωγης επισης απο την παργα)!αυτη λιγο πολυ ειναι η ιστορια της ανατολιτικης ?Αυτοκρατοριας απο τον μωαμεθ β τον πορθητη(αλεβης-απο χριστιανη ορθοδοξη μικρασιατισσα μητερα)εως τον μουσταφα κεμαλ (ντομνες σεφαραδιτης με αρβανιτισσα εδεσσαια μητερα)

  6. @άναυδε,
    1. δηλαδή σύμφωνα με όσα γράφεις: «σε αντίστοιχα σαν της Δραγώνα προοδευτικά λεγόμενα για τους δίπλα λαούς, δεν υπάρχει και αντίστοιχη επισημοποίηση απο τα κράτη τους» η Δραγώνα θα πρέπει να σιωπήσει; Δεν καταλαβαίνω το σκεπτικό σου.
    2. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της δημιουργίας εθνικής ταυτότητας είναι ο ορισμός του εθνικού «εαυτού» μέσα από την αντίθεση και τη διαφορά του από τους εθνικούς «άλλους». Και περιορίζομαι μόνο στο κομμάτι αυτό γιατί είναι το ζήτημα που πραγματεύεται η Δραγώνα στο συγκεκριμένο βιβλίο.
    Β.Λ.

  7. @το φελέκι

    “σε αντίστοιχα σαν της Δραγώνα προοδευτικά λεγόμενα για τους δίπλα λαούς» ίσως δεν ήταν κατανοητή η διατύπωση μου, συγνώμη.

    Εννοώ τα αντίστοιχα, απο τους ξένους επιστήμονες, τους συγγράφοντες μαζί της. Αυτοί για τους δικούς τους λαούς.
    Αυτά δεν επισημοποιούνται απο τα άλλα κράτη, όπως εμείς κάναμε για της δικής μας, της κ Δραγώνα.

    Αφού εμείς το κάναμε επίσημο, και οι άλλοι όχι για τα δικά τους, ΜΟΝΟ εμείς πρέπει να υποχωρήσουμε τον «εθνικισμό» μας, και τα όποια εμπόδια οι άλλοι λαοί θεωρούν οτι βάζουμε.

    Για το επίσημο λέω.
    Η κ Δραγώνα ως σκέτα επιστήμονας μια χαρά τα λέει (στις παραθέσεις που έδωσες).

    ————————————————————————–
    Αφού όρισες σαν κεντρική ιδέα του άρθρου μόνο αυτά που έδωσες εδώ, συμφωνώ μαζί σου.

    Για τα υπόλοιπα, αν γίνει ποτέ κουβέντα, θα έχω φροντίσει να μάθω περισσότερα απο τα πρωτότυπα και να έχω άποψη. Σίγουρα πρέπει οι πολίτες να τα συζητήσουμε αυτά κάποτε, να μάθουμε κι εμείς τι δεν ξέρουμε, και τι πρέπει να μάθουμε.

  8. Απλώς πανε επαναλαβουν το παιχνιδι που κανανε τοτεμε την Ρεπουση και το βιβλιο της Στ Δημοτικου ..
    Μόνο που τωρα μαλλον την πατησανε ..Και θα τους γυρισει μπουμεραγκ ..
    Μια του ψευτη δυο του ψευτη …

  9. εκτος κιαν λόγω μιθριδατισμου εχουμε εθιστει στο Ψευδος στην εμετικήΝαζιστικη ΓΚΑΙΜΠΕΛΙΣΤΙΚΗ ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΣΗ στην παραποιηση και στην απολυτη Ημιμαθεια στην οποια μας εχει βουλιαξει ο Ακροδεξιος και δηθεν αριστερος Ρεσαλατρισμένος ΔΗΘΕΝ »πατριωτικος »χωρος ..
    αλλά μπα! Ελπίζω….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: