Πώς θα πληρώσουμε το λογαριασμό:Από τη μια η εισπρακτική αντιμετώπιση των ελλειμμάτων και από την άλλη η μικροπολιτική διαμαρτυρία

Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο του Γιαννουλόπουλου στην Ελευθεροτυπία της Παρασκευής

Οταν βλέπεις να ‘ρχεται καταπάνω σου με μεγάλη ταχύτητα ένα αυτοκίνητο, αυτό που κάνεις, ενστικτωδώς, είναι μια κίνηση για να το αποφύγεις, χωρίς να σε απασχολούν η μάρκα του, το ποιος κάθεται στο τιμόνι ή ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.Εχω την αίσθηση ότι αυτό το μήνυμα εκπέμπεται τελευταία προς όλες τις κατευθύνσεις από τις Βρυξέλλες και τα τηλεοπτικά δελτία: ό,τι φάγαμε φάγαμε, ό,τι ήπιαμε ήπιαμε, τώρα ήρθε η ώρα να πληρώσουμε τον λογαριασμό.

Μολονότι δεν αποκλείω κάποιο «πακετάρισμα» του μηνύματος -δεν θα ήταν πρωτοφανές- νομίζω ότι τούτη τη φορά την έχουμε άσχημα. Αν όμως επιστρέψουμε στη σκηνή με το αυτοκίνητο, θα διαπιστώσουμε ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Για παράδειγμα, την κίνηση του πεζού για να το αποφύγει θα την έκανε κι ένας σκύλος. Αλλά εμείς είμαστε άνθρωποι, ζώα κοινωνικά. Οπερ, στην προκειμένη, περίπτωση σημαίνει το εξής: ότι η αντίδρασή μας πρέπει να είναι αποτελεσματική, ενώ ταυτόχρονα από αυτήν κάποιοι θα κερδίσουν και κάποιοι θα χάσουν. Δηλαδή δεν υπάρχουν κοινωνικά ουδέτερες πράξεις. Συνεπώς, είτε το ξέρουμε είτε όχι, η ταμειακή αντιμετώπιση των ελλειμμάτων έχει μια κοινωνική διάσταση.

Αυτή η κοινωνική διάσταση αμφισβητείται από δύο διαφορετικές κατευθύνσεις. Η πρώτη, με το σύνθημα «Χανόμαστε!» και επικαλούμενη την πραγματική και επείγουσα ανάγκη να λυθεί εδώ και τώρα το πρόβλημα, υποβαθμίζει τις ιδεολογικές επιλογές που πάντα κρύβονται πίσω από τις τεχνοκρατικές παρεμβάσεις, όσο νοικοκύρεμα και να χρειάζεται το τεράστιο δημοσιονομικό έλλειμμα, που όντως απειλεί τη χώρα. Οχι μόνον επειδή η κυβέρνηση δεν διαθέτει τον χρόνο να στήσει ένα σωστό κράτος, αλλά γιατί η δύναμη του συστήματος στις δυτικές κοινωνίες δεν έχει να κάνει κυρίως με τους μπάτσους, αλλά με την ικανότητά του να αναπαράγεται μέσα από τις λύσεις τις οποίες αναγκαζόμαστε να δώσουμε στα προβλήματα που εκείνο δημιουργεί. Ετσι, ακόμα κι αν η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να συνδυάσει την εξυγίανση της οικονομίας με την προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, υπάρχουν κάποια αξεπέραστα όρια, που έχουν να κάνουν με τις θεμελιώδεις λειτουργίες του συστήματος. Γι’ αυτό δεν θα μπορέσει να αποφύγει τη διεύρυνση της ανισότητας, δηλαδή την άδικη κατανομή των βαρών.

Η αντίθετη εκδοχή, η οποία προωθείται από την Αριστερά, ορθά επισημαίνει την κοινωνική διάσταση του προβλήματος (την ταξική θα έλεγε το ΚΚΕ), αλλά την ίδια στιγμή εξαλείφει τον κοινωνικό χαρακτήρα των αντιδράσεων που θα προκαλέσει η λύση του. Η Αριστερά, εκμεταλλευόμενη το γεγονός ότι οποιαδήποτε μείωση της αγοραστικής μας δύναμης απορρίπτεται ως αξιωματικά κακή -αντίδραση η οποία συμπυκνώνει την ουσία του συστήματος που υποτίθεται ότι μάχεται- δεν θα διστάσει να επικαλεστεί τις διαμαρτυρίες, χωρίς να εξετάσει αν από τη δική της σκοπιά μπορεί να δικαιολογηθούν. Εδώ ο μύθος ότι η πλουτοκρατία συγκρούεται με τους χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους διαγράφει το προφανές, ότι δηλαδή υπάρχουν εκατομμύρια Ελληνες, οι οποίοι, άλλος πολύ άλλος λίγο, επωφελούνται από το σύστημα ως έχει, και γι’ αυτό δεν θέλουν να αλλάξει. Ομως με το μυαλό που κουβαλάει η Αριστερά σήμερα, αν διαμαρτύρεσαι, έχεις δίκιο. Το ζητούμενο είναι να πληγεί ο δικομματισμός. Και ό,τι βοηθάει προς αυτό τον σκοπό, καλοδεχούμενο. Μέχρι και οι απεργίες των συντεχνιών, που απομυζούν τεράστια ποσά από το Δημόσιο και θέλουν να διατηρήσουν τα προνόμιά τους.

Φοβάμαι πως έτσι θα πάμε μέχρι τέλους. Από τη μια η εισπρακτική αντιμετώπιση των ελλειμμάτων και από την άλλη η μικροπολιτική διαμαρτυρίας, με επικεφαλής μια Αριστερά που πολεμάει το κράτος και δεν πιστεύει στη φορολογία. Οπως και η Θάτσερ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: