«Αλβανικό έπος» ή ελληνοϊταλικός πόλεμος;

εποςΜήπως εκτός από τις παρελάσεις θα πρέπει να καταργηθεί και η συναισθηματικά φορτισμένη φράση «αλβανικό έπος»; Ο ελληνικός στρατός πολέμησε στη γείτονα χώρα τους Ιταλούς, όχι -όπως πολλοί μαθητές νομίζουν αλλά και αρκετοί ενήλικες- και τους Αλβανούς. Όταν οι Έλληνες ξεκινούν την αντεπίθεση ακόμα και μειονότητα των Τσάμηδων, ούτε μπορούσε να προσφέρει κάποια ουσιαστική βοήθεια, ούτε και το επιθυμούσε.

Καλό θα ήταν λοιπόν, στην Ελλάδα του 2009 να αρχίσουμε σιγά-σιγά να αφήνουμε πίσω τις ιδεοληψίες μας, όταν μάλιστα στα ελληνικά σχολεία υπάρχει ένας αξιοσέβαστος αριθμός αλβανών μαθητών˙ όταν αυτοί οι μαθητές καλούνται να παρελάσουν και κάποιες φορές να κρατήσουν και τη σημαία.

Θα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει να διαιωνίζεται μια κατάσταση αναμονής και κρυφών πόθων για ανάκτηση των «αλύτρωτων» περιοχών της Αλβανίας: το υψηλό φρόνημα και το ηθικό των γενναίων πολεμιστών του ’40 που πάτησαν την Αλβανία (οπωσδήποτε έχει μεταφερθεί και στο DNA των νεοελλήνων) θα βγει κάποια στιγμή στην επιφάνεια και φίδι που τους έφαγε. Είναι βέβαια, αστείο να ακούς τέτοιες ανοησίες, όμως παρόλα αυτά υπάρχουν άνθρωποι που τις πιστεύουν.

«Το αλβανικό έπος» εξυπηρετεί την ενδυνάμωση της εθνικής συνείδησης, το χτίσιμο της εθνικής ταυτότητας, μέσω της αρνητικής εικόνας που υπαινίσσεται για τον εθνικό «άλλο», στην προκειμένη περίπτωση τον Αλβανό.

Σε μια Ελλάδα, όπου οι Αλβανοί αποτελούν ένα σημαντικά ενεργό κομμάτι του πληθυσμού της, οι αναφορές σε «αλβανικό έπος» περισσότερο θέτουν τις διαχωριστικές γραμμές παρά τις εξαφανίζουν. Προωθούν έμμεσα παρωχημένες θεωρητικές αντιλήψεις περί ανωτερότητας της φυλής και της καταγωγής και μένουν εγκλωβισμένες στη στενή έννοια του έθνους-κράτους.

Β.Λ.

Advertisements

8 Σχόλια

  1. Καλώς ή κακώς μαζί με τους Ιταλούς επιτέθηκαν και κάμποσα τάγματα Αλβανών. Αλλά η ονομασία «αλβανικό έπος» δεν σχετίζεται με αυτό, αλλά με τον χώρο όπου διαδραματίσθηκαν τα γεγονότα, όπως οι επίσης αναμφίβολα αλυτρωτικού χαρακτηρισμοί «ουκρανική εκστρατεία» και «μικρασιατικός πόλεμος». Η πλάκα είναι ότι την ονομασία «αλβανικό έπος» αντιμάχονται και πολλοί εθνικιστές, και σωστά από την μεριά τους, γιατί είναι σαν να παραδεχώμαστε ότι η Κοριτσά, οι Άγιοι Σαράντα και το Αργυρόκαστρο είναι αλβανικά εδάφη.

  2. σωστά από την μεριά τους, γιατί είναι σαν να παραδεχώμαστε ότι η Κοριτσά, οι Άγιοι Σαράντα και το Αργυρόκαστρο είναι αλβανικά εδάφη.
    —-
    Ο χάρτης που κοίταξα σήμερα έχει και τις τρεις πόλεις στην Αλβανία, μάλλον πρέπει να αγοράσεις καινούργιο Άτλαντα.

  3. Kαι μια ενδιαφέρουσα άποψη από τη στήλη του Κασιμάτη:

    Το νόημα της επετείου

    Από τις ουκ ολίγες εθνικές επετείους στο ημερολόγιό μας, η 28η Οκτωβρίου είναι εκείνη που φανερώνει καλύτερα τη νεοελληνική ιδιαιτερότητα. Τι γιορτάζουμε αύριο; Την απώθηση της εισβολής των Ιταλών το 1940. Κατά συνέπεια, δηλαδή, γιορτάζουμε την είσοδο της χώρας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και, συγχρόνως, στην τραγικότερη δεκαετία της ιστορίας μας τον εικοστό αιώνα, το κόστος της οποίας ακόμη πληρώνουμε. Ενώ, κατά κανόνα, στις περισσότερες χώρες γιορτάζουν είτε το τέλος του πολέμου είτε την απελευθέρωσή τους από τις δυνάμεις του Αξονα, εμείς επιλέγουμε να γιορτάζουμε την έναρξη της εμπλοκής μας στον πόλεμο, επειδή σημαδεύτηκε από μία αναπάντεχη ελληνική νίκη. Αλλωστε, ο Ιωάννης Μεταξάς, στη συνάντηση του με τον Ιταλό πρεσβευτή ποτέ δεν εξεστόμισε το θρυλικό «όχι». Ως άνθρωπος που καταλάβαινε άριστα τις διεθνείς σχέσεις και είχε επίγνωση των γενικότερων επιπτώσεων που θα είχε η ιταλική εισβολή στην πορεία της χώρας, αρκέστηκε να πει στα γαλλικά: «Alors, c’ est la guerre». Ωστε λοιπόν, ο πόλεμος…

  4. οταν λες
    «ωστε λοιπον πολεμος?»
    εννοεις
    ΟΧΙ δεν θα περασεις.
    τα αυτονοητα

    η αριστερα ειπε ποτε οχι?
    ΝΑΙ στο σχεδιο Αναν ειπε και το απερριψε με 76% ο ελληνισμος της κυπρου

  5. Καλά βρε Παναγιώτη, πώς και δεν είσαι στην παρέλαση; Μας ζάλισες πρωινιάτικα!

    • ΧΤΥΠΗΣΑ ΤΟ ΠΟΔΙ ΜΟΥ ΚΑΙ ΕΙΜΑΙ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΟΥ.

      ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΙΣΟΓΕΙΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣ ΠΟΥ ΜΕΝΩ.

      ΚΑΛΗΜΕΡΑ

  6. Περαστικά και γρήγορη ανάρρωση.

  7. ορθό το περί ταγμάτων αλβανών, ορθό και το περί γεωγραφίας των πολεμικών επιχειρήσεων. ορθά όμως επίσης τα φελεκοσχόλια περί «ελληνοϊταλικού πολέμου» και δυνάμει παρεξηγήσεων με το ενεργό κομμάτι του ελλαδικού πληθυσμού που έχει αλβανική καταγωγή ή/και υπηκοότητα.

    και φίλε βασίλη, επειδή αμέλησα να σου απαντήσω στο προηγούμενο ποστ, σου απευθύνω πρόσκληση στην (βραδινή μου) εκπομπή να παρουσιάσουμε το φελέκι και να συζητήσουμε – διαφωνώντας, είμαι βέβαιος, συχνά – για όλα ζωντανά και δημοκρατικά στον αέρα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: