Στο Ιράν της Ευρώπης: ένα εύλογο αίτημα (και μια αναμενόμενη αντίδραση)

Προκειμένου να μην αποχωρήσουν από την πρώτη συνεδρίαση της νέας βουλής, όπως συνέβη τις προηγούμενες φορές, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησαν να μην ορκιστούν στο Ευαγγέλιο (τι πιο λογικό , εξάλλου,εν έτει 2009). Κι όμως: το αίτημά τους αποκλείεται να ικανοποιηθεί. Μήπως είναι ώρα ο ΓΑΠ, που σωστά σκέφτηκε να φορολογήσει την εκκλησιαστική περιουσία, να θυμηθεί  κάτι που είχε ψελλίσει στο παρελθόν για χωρισμό εκκλησίας-κράτους; Αλλά μάλλον πολλά ζητούμε από μια χώρα που θεωρεί σημαντικότατο διανοούμενο τον Γιανναρά ο οποίος πιστεύει πως για την παρακμή της σύγχρονης Ελλάδας  φταίει (εκτός από τους μετανάστες, φυσικά) … η απομάκρυνσή (ποια;) των πολιτικών  από την ορθοδοξία. Αντιγράφουμε από τη σημερινή Ελευθεροτυπία το αίτημα των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, την αντίδραση του kara zafer, που στις φλέβες τους κυλάει το αίμα των Πελασγών, και τα όσα ισχύουν στην Εσπερία (που ως γνωστόν έτρωγε βελανίδια όταν εμείς  φτιάχναμε Παρθενώνες).

[…] Χθες ο Αλέξης Τσίπρας με επιστολή προς την προσωρινή πρόεδρο της Βουλής Ελσα Παπαδημητρίου έκανε γνωστό ότι κατά την ορκωμοσία που επρόκειτο να γίνει, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν επρόκειτο να δώσουν θρησκευτικό όρκο. Επικαλούμενος τη διάταξη περί ανεξιθρησκίας του Συντάγματος ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε στην επιστολή: «Εμείς, ως εκλεγμένοι εκπρόσωποι του ελληνικού λαού, θεωρούμε ότι εκπροσωπούμε Ελληνες πολίτες όλων των θρησκειών και δογμάτων, πολίτες που είναι άθεοι, αλλά και πολίτες που αρνούνται να δηλώσουν τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις». Οπως ανέφερε στη συνέχεια της επιστολής, πρόθεση των μελών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ήταν να ορκιστούν ως εξής: «Ορκίζομαι στην τιμή και τη συνείδησή μου να είμαι πιστός στην πατρίδα και το δημοκρατικό πολίτευμα, να υπακούω στο Σύνταγμα και τους νόμους και να εκπληρώνω ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου».

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ενημερώθηκαν ότι προβλέπεται μόνο ο θρησκευτικός όρκος. Οπότε η πιθανότερη εκδοχή για σήμερα ήταν οι βουλευτές της πολιτικής συμμαχίας της Αριστεράς να μην παρευρεθούν κατά την ορκωμοσία στην αίθουσα συνεδριάσεων της Βουλής. Το 2007 οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαν δώσει θρησκευτικό όρκο και είχαν αποχωρήσει από την αίθουσα συνεδριάσεων.

Ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ, Γιώργος Καρατζαφέρης, με αφορμή την επιστολή του Αλέξη Τσίπρα δήλωσε ότι «οι Ελληνες απ’ τα βάθη της ιστορίας τους ορκίζονταν και αγωνίζονταν υπέρ βωμών και εστιών. Η Επανάσταση του 1821 έγινε υπέρ πίστεως και πατρίδος. Οι προοδευτικοί νεολογισμοί που απαξιώνουν τόσο την πίστη όσο και το έθνος δε συνάδουν με την ιστορική ταυτότητα του Ελληνα».

[…]

Ο θρησκευτικός όρκος των βουλευτών και των μαρτύρων των δικαστηρίων είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον διαχωρισμό Πολιτείας-Εκκλησίας, με αποτέλεσμα να παραμένουμε το «Ιράν» της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Δεν υπάρχει υποχρεωτικός θρησκευτικός όρκος στα κράτη-μέλη. Οι βουλευτές ορκίζονται στο Σύνταγμα (πολιτικός όρκος), ενώ σε μοναρχικά καθεστώτα ορκίζονται στον ηγεμόνα. Σχετικά με τον θρησκευτικό όρκο προηγήθηκε καταδίκη της χώρας μας από το Δικαστήριο του Στρασβούργου. Οπου υπάρχει βασιλεία όπως στις χώρες Ολλανδία, Βέλγιο, Μ. Βρετανία και στις χώρες της κοινοπολιτείας, ορκίζονται πίστη και αφοσίωση στον ηγεμόνα. Αντίθετα, στις χώρες Σουηδία, Ιταλία και Ιρλανδία δεν απαιτείται κανενός είδους όρκος από τους βουλευτές. Επίσης δεν ορκίζονται οι ευρωβουλευτές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών Κοινοβουλίων ζητείται από τους βουλευτές ο όρκος να είναι απέναντι στο Σύνταγμα ή στο σώμα των πολιτών. Στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης εμφανίζονται διαφορετικά είδη πολιτικών όρκων: Ορκίζονται βάσει του αξιώματος, πίστη στον μονάρχη ή στο Σύνταγμα. Γενικότερα, δεν υπάρχει ξεκάθαρος ο θρησκευτικός όρκος. Για παράδειγμα, στη Γερμανία ο πρόεδρος και ο καγκελάριος ορκίζονται στο Σύνταγμα με κάποιας μορφής μικτό πολιτικό όρκο. Δηλαδή μπορεί όποιος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του να καταλήξει με τη φράση «ορκίζομαι με τη βοήθεια του Θεού», η οποία είναι επιλεκτική και μπορεί να την απορρίψει. Ο πρώτος που απέρριψε τη φράση «με τη βοήθεια του Θεού» είναι ο καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ. Στις χώρες της κοινοπολιτείας (Μ. Βρετανία, Καναδά, Ν. Ζηλανδία) επί σειρά ετών, εκατομμύρια πολίτες ζητούν να καταργηθεί ο πολιτικός όρκος προς τον ηγεμόνα ή τη βασιλεία, με έντονες αντιδράσεις. «Δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χώρα που να είναι υποχρεωτικός ο θρησκευτικός όρκος», λέει ο Δημήτρης Παπαδημούλης, προσθέτοντας πως «όλοι οι βουλευτές των κρατών-μελών ορκίζονται πίστη στο Σύνταγμα, τη δημοκρατία, τους νόμους. Ο υποχρεωτικός θρησκευτικός όρκος αποτελεί έναν αναχρονισμό που θυμίζει Ιράν και όχι ευρωπαϊκή χώρα.

Advertisements

10 Σχόλια

  1. Lipame, alla tha diafoniso.
    Peste me opisthodromiko, peste me kolimeno, peste me oti thelete.

    Gia mena o «Orkos» exei noima, an sinodevete apo mia *timoria* (ston epiorko, fisika) pou einai toso «tromeri», pou den *tolmas* na ton paraveis (gia na min ypostis tin timoria).

    An orkisto ston Theo pou PISTEVO (opios kai an einai, dikaioma mou na pistevo ston Theo, ston Alax, ston Bouda, H sto megalo kokino lagoudaki pou kivernaei to simpan!) kai paravo to orko mou, tote tha «perimeno» o Theos mou na me timorisei! (poli theoritiko tha mou pite, alla afto einai alli kouventa).

    An orkisto sto sintagma, ston monarxi (afto diladi den einai anaxronistiko kirioi Egglezoi kai sia?), H se kapio allo (Giino/engosmio) prosopo/thesmo, pios tha me timorisei? H dikaiosini? (an einai na arxisoume na leme anekdota, exo ena oraio me ton Toto….).

    > «Δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χώρα που να είναι υποχρεωτικός ο θρησκευτικός όρκος»
    Poli kakos! Se theoritiko panta epipedo, alla ti me «»eksasfalizei»» (pola eisagogika) emena ton politi apo enan «epiorko» politiko an den exei kati na «»xasei»» (oxi den trefo aftapates oti tha tou stilei ton keravno tou o Dias).

    H kouventa einai megali, kai den exo prothesi na arxiso ena flame-war. Provlimatismo ekfrazo…

    PS.
    I silogistiki mou exei, fisika, 2 provlimata.
    1) Ypotheto oti aftos pou dinei ton orko exei kapia ithiki kai sevete tin sinidisi tou (pragma pou den simvainei panta…)
    2) Ti ginete me tous «atheous». Ela nte… Den ksero… Pantos an enas anthropos, den pistevei se tipota «megalitero» (akoma kai an afto einai to «megalo kokino lagoudaki») apo afton ton (mateo touto) kosmo, diskolevomai na fantasto, pos tha mporouse na kivernisei me orama mia olokliri xora.
    (edo ki an den thelo flame-war!! exo gnorisei kai sinomilisei me polous pou pistevoun se allo Theo apo emena kai exo kai polous filous alothriskous, alla pote kanenan atheo, opote … diskolevome na to katalavo, alla pali, kai afto einai allo thema…)

  2. ψωμι, παιδεια, θρησκευτικη ελευθερεια.
    δυστυχως ορκιζομαστε σε ενα ‘θεο μεταναστη’ που δεν ειχε σχεση με την ελληνικη δημοκρατια.
    Θα τριζουν τα ιερα κοκαλα των προγονων μας .

  3. Δηλαδή, Γιώργο, η πολιτική ευσυνειδησία πρέπει να είναι …μεταφυσική; Επίσης, ο άθεος, ο αγνωστικιστής ή ο οτιδήποτε άλλο, αυτός που θεωρεί τέλος πάντων ότι δεν υπάρχει ζωή «μετά» την περιπλάνηση στον μάταιο τούτο κόσμο σου φαίνεται λογικό να ορκίζεται στο όνομα μιας ομοοούσιας τριάδας;

  4. Πάντως ανάμεσα στον τιμωρό θεό και την δικαιοσύνη, ψηφίζω το δεύτερο!

  5. Oxi vevea kai nomizo oti eimouna safis se afto.
    Alla den vlepo (stin praksi oxi stin theoria) kamia mi-metafisiki «timoria» stous epiorkous (oute metafisiki vevea, *vlepo*, alla epidi den «girise» pote kanenas piso gia na mas pei, tin fovomaste/elpizoume/perimenoume/klp).

    Kai ipa safestata oti i slilogistiki mou «kolaei» stous atheous… Alla to kolima mou einai megalitero… An den pisteveis oti «υπάρχει» *kati* «“μετά” την περιπλάνηση στον μάταιο τούτο κόσμο», tote ti kinitro exeis gia na kaneis tin ypervasi pou sou *zitaei* o μάταιοs τούτοs κόσμοs? Ti kinitro exeis gia na prosfereis ston sinanthropo sou me idiotelia? (giati profanos, den thelo enan anthropo pou egine politikos (H otidipote allo fisika), mono kai mono gia na arpaksei oti mporei se afti ti zoi! (giati an DEN pisteveis se kati megalitero, ti kinitro exeis na pedefteis gia na prosfereis?)

    Prosoxi: to dilosa safestata: Den mou exei tyxei atheos, kai den ksero tis apantiseis sta erotimata mou… Apla provlimatismous theto!
    Alla den mporo na katalavo an den pisteveis se kati megalitero apo sena (akoma kai sto megalo kokkino lagoudaki tou simpantos), pos tha thisiaseis tin prosopiki sou «voli»/»anesi» gia kati megalitero apo sena opos einai i patrida/anthropotita….

  6. @Alekos
    Fisika! Alla i dikaiosini «diavalete» eno o «fovos» ston Theo, oxi.

    (kala, min varate, ipame, *theoritika* milame!!!)

  7. Μα πολλώ μάλλον: εφόσον κάποιος δεν πιστεύει σε κάποιου είδους ανταμοιβή «μετά» (και θυμίζω ότι και οι ισλαμιστές καμικάζι σε αυτό αποβλέπουν), ίσως τότε ακριβώς έχει, ανυστερόβουλα, επιπλέον κίνητρο για να καταθέσει ό, τι έχει και δεν έχει όσο ζει στον μάταιο τούτο κόσμο.

  8. Ενω κ. Κατσαρε ενας Χριστιανος Ορθοδοξος ο οποιος πιστευει σε εξομολογησεις και συγχωρεσεις απο τον Μεγαλο Εκει Πανω δε θα παρανομησει; Η Ορθοδοξη Εκκλησια λεει οτι αν εξομολογηθεις εισαι ενταξει. Οποτε κανεις τη λαμογια και μετα πας στον παπα, του τη λες και εισαι ενταξει.

    Ως αθεος αισθανομαι περισσοτερο την αναγκη να βοηθησω τον συνανθρωπο και συμπολιτη μου διοτι ξερω οτι «μια ζωη την εχουμε» και αν ο διπλανος μου υποφερει δεν υπαρχει κανενας μελλοντικος παραδεισος που θα τον ανταμειψει. Η εγω θα τον βοηθησω η παει τελειωσε.

  9. Το ακόμα ποίο αστείο στην υπόθεση είναι ότι θεολογικός ο θρησκευτικός όρκος είναι ενάντιος στις διδαχές του Χριστιανισμού.

  10. Το άρθρο 59 (παράγραφος 2) του συντάγματος λέει:

    «Αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι βουλευτές δίνουν τον ίδιο όρκο σύμφωνα με τον τύπο της δικής τους θρησκείας ή του δικού τους δόγματος.»

    Δεν είναι λοιπόν η χριστιανική πίστη το ζήτημα, ούτε η ελληνική ταυτότητα και οι λοιπές αηδίες του καρατζαφερερ. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ο διαχωρισμός κράτους – εκκλησίας και η κατάργηση του αναχρονιστικού θεσμού της ορκομωσίας. Μέχρι τότε πάντως, θα ήθελα πολύ να δω πολιτικα πρόσωπα (και όχι μόνο) να δηλώνουν ανοιχτά τον αθεϊσμό τους. Να σπάσει και αυτό το ταμπού. Άλλωστε η απόλαυση των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων δεν εξαρτάται από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις (Άρθρο 13).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: