Πολιτισμός = τουρισμός;

Εντάξει, όντως δεν πρέπει να είμαστε υπερβολικά μεμψίμοιροι με τη σύνθεση και τη λογική του υπουργικού συμβουλίου της νέας κυβέρνησης: μειώθηκαν υπουργεία και υφυπουργοί, δημιουργήθηκε επιτέλους υπουργείο περιβάλλοντος, αυτονομήθηκε το υπουργείο οικονομικών, καταργήθηκε το  άχρηστο υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης (κι έβγαλαν φλύκταινες οι απανταχού υπερπατριώτες και μακεδονομάχοι) κ.ο.κ. Ενστάσεις μπορεί να εκφράσει ίσως κανείς για τις υπερσυγκεντρωτικές τάσεις του Γιώργου Παπανδρέου στο υπουργείο εξωτερικών και την αδιευκρίνιστη ταυτότητα του χαρτοφυλακίου της Λούκας Κατσέλη (που απορρόφησε σε μεγάλο και το εμπορικής ναυτιλίας, δημιουργώντας αντιδράσεις). Όμως αυτό που πραγματικά με ξένισε είναι η πρωτόγνωρη σύλληψη «υπουργείο πολιτισμού-τουρισμού» (για να μη σχολιάσω τα πρόσωπα…).

Για μισό λεπτό: εκτός από τη γενική διαπίστωση ότι ο τουρισμός είναι η βαρειά βιομηχανία της χώρας(και όχι ο πολιτισμός, βεβαίως βεβαίως),  οπότε η αυτονομία του είναι απαραίτητη από τη μία, εκτός, από τα χρονίζοντα (και ζέοντα) προβλήματα υποχρηματοδότησης και λειτουργίας, μεταξύ πολλών άλλων, των μουσείων, των ανασκαφών, της Ε.Λ.Σ., που απαιτούν ξεχωριστή προσοχή και αφοσίωση, από την άλλη, πούθεν προκύπτει η τόσο στενή μεταξύ τους σύνδεσή; Είναι  δηλαδή ο τουρισμός απόλυτα ταυτισμένος  με τον πολιτισμό (και όχι με το είδος και την ποιότητα των υπηρεσιών, οπότε μ’ ένα οικονομικό υπουργείο;). Κι ακόμα , ανάποδα, ο (όποιος) «πολιτισμός» μπορεί έτσι απλά να ταυτιστεί με greek mousaka, grecotels και live your myth in Greece; Δεν καταλαβαίνω, ή μάλλον, δεν θέλω να καταλάβω τη σύνδεση, για να μην αρχίσω να κάνω πολύ απαισιόδοξες σκέψεις…

Advertisements

24 Σχόλια

  1. Να περιμένουμε λίγο να δούμε τι θα κάνουνε…;

  2. Αν το δεις διαφορετικά, δεν είναι κακό για παράδειγμα η αρχαιολογική υπηρεσία να είναι στο υπουργείο τουρισμού…

  3. Όντως…άλλωστε αν τα αντιμετωπίζαμε και τα δύο ως εξαγώγιμα προϊόντα…ίσως?

  4. Ας μην κολλάμε στην εξαγώγιμη διάσταση του πολιτισμού, υπάρχουν και πιο κρίσιμα εσωτερικά ζητήματα: π.χ. μια ανασκαφή που είναι επί χρόνια σε αναστολή, ένα μουσείο που δεν λειτουργεί επειδή δεν έχει φύλακες, μια χρεοκοπημένη και υποβαθμισμένη λυρική σκηνή ένα φεστιβάλ που δεν μπορεί να αγοράσει το χώρο με τον οποίο ταυτίστηκε, τα τελευταία χρόνια
    (Πειραιώς 260) Άλεξ, η αρχαιολογία δεν είναι και δεν μπορεί να είναι πρώτα απ’ όλα τουριστική. Αλλιώς ο πιο δημοφιλής προορισμός στην Κρήτη θα ήταν η Ελεύθερνα και όχι η Ελούντα…

  5. Έχω την εντύπωση πως η Χερσόνησος είναι δημοφιλέστερη της Ελούντας, αλλά δεν είναι κακό να προσελκύεις και ποιοτικότερο τουρισμό, είναι?

  6. Δεν είναι μεμψιμοιρία… απλώς διακρίνεις το προφανές Βασίλη μου…
    Απλώς σε συμβολικό επίπεδο ομολογείται η ανομολόγητη άποψη πολλών: ότι η κουλτούρα είναι ένα ωραίο περιτύλιγμα… κατάλληλο για εμπορεύματα πάσης φύσεως, ιδεολογίες κτλ.
    Σαν εκείνη τη διαφήμιση στη Γερμανία που πρόβαλλε διακοπές στην Ελλάδα: Όχι μόνο έχουμε «τρισχιλιετή πολιτισμό» αλλά τον σηκώνει και η τσέπη σας…

  7. Marketing Νίκο, Marketing. Ή ακολουθούμε ή βουλιάζουμε.

  8. Άλεξ, πριν «εκπολιτίσουμε» τον τουρισμό, φοβάμαι΄ότι θα «τουριστικοποιήσουμε» κι άλλο τον πολιτισμό. Φίλτατε, Νίκο, είναι η δεύτερη φορά που, άθελά σου, αποδίδεις στο Βασίλη κείμενο μου . Mea culpa. Από ‘δω και πέρα κάτω από κάθε κείμενο θα υπάρχουν τα αρχικά μας. Φ.Π.

  9. Γιατί ρε παιδιά κατηγορείτε;Είναι έξυπνη κίνηση. Γιατί σου λέει άμα τους πάμε στον πολιτισμό ως τουρίστες, μπορεί να τους αρέσει και να ξανάρχονται. Άσε που κάποιοι ίσως θελησουν να γίνουν και μόνιμοι κάτοικοι (του πολιτισμού εννοώ)

    Υ.Γ. Ζαρταμόπουλε, εδώ Ρέθυμνο.

  10. > ο τουρισμός είναι η βαρειά βιομηχανία της χώρας (και όχι ο πολιτισμός, βεβαίως βεβαίως)
    Elpizo na kanete xioumor….

    O politismos mas einai aftos pou «enisxiei» kai trofodotei ton tourismo.
    Paralies, exoun ki alloi, tetio politismo omos, den exoun poloi…
    Afto mas diaforopiei. Kai yparxoune prospathies ston politismo (to exo ksanagrapsei), pou an tynxanane analogis ypostiriksis kai provolis, tha kanane tin Ellada, akoma pio prosfili proorismo.

    Elpizo i sinenosi ton 2 ypourgion na voithisei tin sinergasia ton 2…

  11. @Giorgos. Αναφερόμουν στο σύγχρονο πολιτισμό με το βεβαίως βεβαίως, όχι στον αρχαίο, γιατί έχω βαρεθεί την καραμέλα με τη «βαρειά βιομηχανία» για την πιο απολίτιστη και αδιάφορη για τον πολιτισμό, θεσμικά και ατομικά, με συγχρονικά δεδομένα, χώρα της Ε.Ε. Εκτός αυτού ο σημερινός ελληνικός «πολιτισμός», δίχως διάθεση μηδενισμού, δεν ξέρω αλήθεια τι το τόσο ιδιαίτερο έχει να επιδείξει; Μια πόλη-τέρας που ορκίστηκε στο όνομα της αντιπαροχής; Μια ανύπαρκτη αρχιτεκτονική ταυτότητα; Μια ασφυκτική και φτωχή πινακοθήκη; Τη χειρότερη όπερα στην Ευρώπη; Μουσεία που λειτουργούν με παράλογα ωράρια ή απαξιώνονται και άλλα που δεν δημιουργούνται ποτέ (όπως του Φιξ); Πανάκριβες εξωφεστιβαλικές εκδηλώσεις στο Ηρώδειο; Επιχορηγήσεις στον κο Μυλωνά του «Παρθενοκυνηγού» και της «Γκομενάρας από το Μέτσοβο»;
    Φ.Π.

  12. Φεστιβάλ Αθηνών, χορού Καλαμάτας, κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μικρού μήκους Δράμας κ.α.
    Μην απαξιώνουμε τα πάντα…

  13. > Μουσεία που λειτουργούν με παράλογα ωράρια
    Giati otan anafereste se Mouseia, kolate mono ta krartika?
    To Mouseio Mpenaki, H Gaia, to Kykladikis ti einai? Patsavoures?

    Opos eipa, exo ksanagrapsei (epsaksa na to vro kai den to vrika) gia tetia paradigmata.

    Na to ksanapo lipon: Eixa episkefthei prin ligo kairo ton «Elliniko Kosmo» to kentro politismou tou IME (deste to sto http://www.hellenic-cosmos.gr). H doulia pou ginete ekei einai apithani. Exoune egatastisei 2 sistimata Eikonikis Pragmatikotitas pou einai monadika ston KOSMO! Oi anthropoi ekei exoune kanei tin Elladitsa mas protoporo ston kosmo ston tomea tis eikonikis pragmatikotitas. Afto DEN EINAI astio. Mou elegan oti ton Martio egine ena pangosmio sinedrio pou «genise» tin epistimi tou web! Pangosmia arxi stin Ellada.
    Rotate «δεν ξέρω αλήθεια τι το τόσο ιδιαίτερο έχει να επιδείξει». Na ti!

    An to Yp. Politismou STIRIZE tin idiotiki protovoulia (opos kanoun alles xores) o politismos mas tha itan i *poli* varia viomixania mas!

    PS. Psakste to ligo. Kante mia episkepsi ston EK. Tha ekplagite kai tha estanthite perifanoi gia ta *Ellinika* epitevgmata opos kai ego!

  14. Ειδικά για τον Ελληνικό κόσμο που τον έχω επισκεφτεί παλαιότερα δυο φορές, διαφωνώ κάθετα με το τελευταίο σχόλιο. Πέρα από το πακετάρισμα της πραγματικά σύγχρονης τεχνολογίας, το ιδεολόγημα έχει το ίδιο περιεχόμενο που συναντούμε στο σχολείο μας, Οι καλοί και οι κακοί, οι πολιτισμένοι εναντίων των βαρβάρων και τα συναφή (οι μεγάλες δυνάμεις που μας φθονούν). Πουθενα κριτικά ερωτήματα, πουθενά γνωστική ασυμφωνία. Είναι «ιστορία για τις μάζες» σαν video game, εκεί όπου ο γραπτός λόγος έχει απωλέσει την δειυσδικότητά του.

  15. δυεισδητικότητα, διόρθωσα πολλά ορθογραφικά σήμερα στο σχολείο και με εκδικήθηκε η θεά της ανορθογραφίας.

  16. > Οι καλοί και οι κακοί, οι πολιτισμένοι εναντίων των βαρβάρων και τα συναφή…
    Pou to ides afto? Stin ekthesi ton mathimatikon H tis agoras?

    > οι μεγάλες δυνάμεις που μας φθονούν
    Mipos piges allou? Afto pou perigrafeis den teriazei me afta pou ida ego!

    Kai oso gia tin «ιστορία για τις μάζες” pou les, ti diladi protimas? Kati elitistiko kai stiro, pou den endiaferei kanenan H kati zontano pou apefthinete se polous?

  17. telos panton i syzitisi me aformi mia synenosi ypourgeion den einai akrivos oti dimiourgikotero yparhei…
    gia mena ishyei kai proyparhei i diapistosi oti o politismos -i koultoura i opos allios thelete peste to- hrisimopoieitai stin Ellada aplos os perityligma, perifroniteo sto vathos alla kalo einai na yparhei
    ki afti ti hrisi yiothetei toso i kakogousti kai aplisti astiki taxi, oso kai oi kommatikes grafeiokraties. Apo oles aftes tis plevres episeietai o mpampoulas tou «elitismou» kathe fora pou enas kallitehnis tolmisei na paei tin tehni tou ena vima parapera, o mpampoulas tou «afellinismou» kai tis «dytikotropias» kathe fora pou tolmisei na min symmetashei se adiexodous «imedapous» kai omfaloskopikous provlimatismous…
    an o tourismos einai varia viomihania na pane na ton kanoun horisto ypourgeio… alla telos panton den einai ta ypourgeia to provlima, apla ypogrammizoun ta palaia provlimata…

    (sorry, mono greekglish ehei edo…)

    PS. Alexi pollous pollous hairetismous sto Rethymnaki!

  18. Filippe sorry gia tin syghysi… :) episis pollous hairetismous!

  19. > politismos … hrisimopoieitai stin Ellada aplos os perityligma

    Oles oi prospathies ston politismo einai «perityligma» ?
    Den iparxei kanenas kalos? Tha trelathoume tora??

    > kakogousti kai aplisti astiki taxi

    OLI i astiki taxi einai «kakogousti kai aplisti»? Diladi, TI? Na fonaksoume ton Stalin na tous katharisei?

    > kathe fora pou enas kallitehnis tolmisei…
    > mpampoulas tou “afellinismou” kai tis “dytikotropias”…
    > adiexodous “imedapous” kai omfaloskopikous provlimatismous

    Ti soi genikefseis einai aftes? Se ENA (1) tsouvali ola??
    Pou nomizeis oti zoume? Stin Ellada tou Orwell tou 1984?
    Ta pisteveis afta pou grafeis, H aplos theleis na ksesikoseis entyposeis??

  20. δεν βλέπω τον λόγο για εκνευρισμό, αγαπητέ …
    προφανώς και για να τα γράφω τα πιστεύω… :)
    όσον αφορά τα ερωτήματά σου: πολλοί «καλοί » καλλιτέχνες και άνθρωποι του πνεύματος υπήρξαν και υπάρχουν στην Ελλάδα και για πολλούς άλλους ο πολιτισμός δεν είναι φυσικά περιτύλιγμα…
    δεν είναι ισοπεδωτική η κρίση μου, απλώς διακρίνει την ισοπέδωση, το ίδιο κάνουν και πολλοί καλλιτέχνες άλλωστε που υποφέρουν από αυτήν…
    και υποστηρίζω την άποψη πως η ταύτιση πολιτισμού και τουρισμού μπορεί και να θεωρηθεί έκφραση αυτής της ισοπέδωσης…
    τώρα για τα ποσοστά κακογουστιάς και απληστίας στην αστική τάξη τι να σου πω, καταμετρημένα δεν είναι :))) ο καθένας εκφράζει επ’ αυτού τις υποκειμενικές του κρίσεις… πάντως δεν χρειάζεται να φωνάξουμε τον …Στάλιν (μπρρρ) ούτε να «καθαρίσουμε» κανέναν: το μόνο που χρειάζουμε είναι όλοι εμείς να αμφισβητήσουμε έμπρακτα την επικυριαρχία της αστικής αισθητικής και ελέγχου πάνω στο σύστημα παραγωγής πολιτιστικών αγαθών (και να την καταργήσουμε φυσικά…)…
    ούτε την αισθητική του καπιταλισμού δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς τελικά χωρίς να κατηγορηθεί ότι προετοιμάζει «γκουλαγκ»???
    και τέλος αν θες να δεις που βρήκα τους μπαμπούλες δεν έχεις παρά να κοιτάξεις τις κραυγές μερίδας του κοινού και σύσσωμων των κριτικών΄θεάτρου εναντίον του Γκότσεφ φέτος και εναντίον οποιουδήποτε άλλου τα τελευταία χρόνια τολμά να «μολύνει το ιερό της Επιδαύρου» με μια θεατρική ματιά που να ξεφεύγει από τις οιμωγές της Συνοδινού…
    Τέλος, δεν τίθεται θέμα εντυπώσεων… Φιλικά συζητάμε και διαφωνούμε όλοι εδώ… δεν χρειάζονται προσβολές και ακκισμοί…

  21. >δεν χρειάζονται προσβολές και ακκισμοί

    Apo tin stigmi pou den ksereis an o sinomilitis sou asxolite me ton politismo, kindineveis na xaraktiristeis esy os o «prosvalon». Giati an ego exo sxesi me tin enasxolisi me ton politismo, tote me (emena kai olous tous allous) katigoreis oti «hrisimopoi(oume ton politismo) stin Ellada aplos os perityligma».

    Episis, (pali me to idio skeptiko) , apo tin stigmi pou den ksereis an o sinomilitis sou anoikei H oxi stin «astiki taksi», kindineveis na xaraktiristeis esy os o «prosvalon». Giati an (as ypothesoume) oti ego anoiko stin «astiki taksi», tote me prosevales eftheos otan egrapses: «i kakogousti kai aplisti astiki taxi».

    Tetiou idous genikefsis, lipame, alla tis exoume dei stin istoria tis anthropotitas, mono apo apolitarxika kathestota, typou Stalin kai Hitler.

    > δεν είναι ισοπεδωτική η κρίση μου
    oxi den einai ισοπεδωτική, einai ισοπεδωτικotati!!

    > επικυριαρχία της αστικής αισθητικής και ελέγχου πάνω στο σύστημα παραγωγής πολιτιστικών αγαθών (και να την καταργήσουμε φυσικά…)
    An afto den einai genikefsi kai ratsismos ti einai??
    Yponoeis safestata oti i «αστικής αισθητικής» einai gia katargisi giati einai «kakogousti kai aplisti». Ara diladi oloi oi ekprosopoi tis astikis taksis pou ekanan kalo stin Ellada, einai kataramenoi! Diladi o Mpenakis kai o Frisiras me ta antistixa mouseia, o Sygros kai oi alloi evergetes… Oloi gia katargisi e?

    > δεν βλέπω τον λόγο για εκνευρισμό
    Tora katalaves ton logo?

    Opos dikaios tha eknevrizosouna kai esy an elega oti oloi oi «Νίκοi» einai rixoi kakogoustoi kai aplistoi…

    > μερίδας του κοινού
    Mpa, sou ksefige afto? Apo to SINOLO pigame stin MERIDA? Pali kala….
    Mipos den einai apla «μερίδας», alla ‘ligoi kolimenoi’ (pou den aksizoun oute kan tin perifronisi mas)?
    An eixes ksekinisei etsi, den tha ftaname edo…

    PS.#1
    > αισθητική του καπιταλισμού
    Ti idous efiologima einai afto? Mou thimizei to paradigma pou mas legane sto sxolio gia anomia pragmata: Ena litro apostasi (H Athina apexei apo tin Thesaloniki 1 litro). O kapitalismos (mas aresei H oxi), einai ena oikonomiko systima. San tetio, DEN exei sxesi me tin aisthitiki. Patates kai portokalada sto idio tsouvali?!

    PS.#2
    Ksanaleo: An einai na leme, aplos gia na leme kai na aplos ksesikonoume entyposeis, ego exo kalitera pragmata na kano….

    PS.#3 Afieromeno: http://kelaidismata.files.wordpress.com/2009/03/politiko_lexiko2.jpg

  22. επαναλαμβάνω, λίγη ψυχραιμία δεν βλάπτει…
    εδώ είναι ένα μπλογκ όπου συζητάμε μεταξύ φίλων.
    αν σε πρόσβαλε κάτι λυπάμαι, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι γράφτηκε εδώ από μένα -ή και από άλλους που εκφράσαμε μια άποψη- είναι προσβλητικό…
    μάλλον θα πρέπει να γίνεις λιγότερο «εύθικτος» και περισσότερο προσεκτικός ώστε να καταλαβαίνεις τι λέει ο άλλος…
    α, και να προσέχεις λίγο τα ελληνικά σου (ειδικά αν ασχολείσαι με τον πολιτισμό) γιατί στα ελληνικά έκφραση «ξεσηκώνω τις εντυπώσεις» δεν υπάρχει αγαπητέ…

  23. διορθώνω
    «αλλά αυτό δεν σημαίνει πως ότι γράφτηκε εδώ από μένα…»

  24. Euxaristo gia to mathima.
    Ti tha ekana xoris afto….
    To «ξεσηκώνω τις εντυπώσεις» to egrapsa gia na min grapso kati allo (pou tha itane pio prosvlitiko). Ego vlepeis (se antithesi me sena) prosexo ti grafo kai to koitao apo oles tis plevres. Kai en pasi periptosi, to «ξεσηκώνω τις εντυπώσεις» simatodotei kati, eno to «αισθητική του καπιταλισμού» ti simenei?

    > αν σε πρόσβαλε κάτι λυπάμαι, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι γράφτηκε εδώ από μένα … είναι προσβλητικό
    Diladi esy pos orizeis tin prosvoli? An po se kapion kati kai prosvlithei, tote ton prosevala. Toso apla. An den ithela na ton prosvalo, eprepe na skefto pio poli to ti tha po kai (profanos) na min to po. To an ithela na ton prosvalo H oxi, den exei simasia. To apotelesma metraei. An DEN ithela na prosvalo kapion kai me afta pou ipa, prosevlithei, tote kati EGO den katalava apo afta pou EGO eipa. Diko mou to lathos lipon, oxi tou allou.

    Ara to sosto einai: «αν σε πρόσβαλε κάτι λυπάμαι, — αυτό — σημαίνει ότι γράφτηκε εδώ από μένα … είναι προσβλητικό».

    μάλλον θα πρέπει να γίνεις περισσότερο προσεκτικός ώστε να καταλαβαίνεις τι λέs kai pote afta pou les, prosvaloun.

    PS. Epi tis ousias fisika, den eida kamia apantisi.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: