Δημοσιογραφική ηθική στον ψηφιακό κόσμο

του Μιχαλη Μητσού (www.diastaseis.blogspot.com)

«Ο γερουσιαστής Μπερντ, 91 ετών, μπήκε στο νοσοκομείο ύστερα από πτώση επειδή σηκώθηκε απότομα από το κρεβάτι. Μήπως να μπει κάποιο όριο στις θητείες; Να υπάρξει μια ηλικία συνταξιοδότησης; Να επικρατήσει η κοινή λογική;». Αυτό είναι ένα από τα tweets (σχόλια έως 130 χαρακτήρων) που έστειλε τον τελευταίο καιρό ο Ράτζου Ναρισέτι, υπεύθυνος της ιστοσελίδας της Ουάσιγκτον Ποστ, που συμμετέχει συχνά και στις συσκέψεις της εφημερίδας. Ο κύκλος στον οποίο απευθύνονταν αυτά τα σχόλια ήταν στενός, κάπου 90 φίλοι και συνεργάτες, κι έτσι ο Ναρισέτι αισθανόταν πως μπορούσε να γράφει ελεύθερα. «Δεχόμαστε να αυξάνεται το ομοσπονδιακό έλλειμμα όταν έχουμε πόλεμο, αλλά υποσχόμαστε να μην το αυξήσουμε ούτε κατά 1 δολάριο για το σύστημα υγείας. Κρίμα», έγραψε μια άλλη ημέρα. Ώσπου κτύπησε το καμπανάκι.

Την περασμένη Παρασκευή, όλοι οι εργαζόμενοι έλαβαν ένα σημείωμα από τον διευθυντή με τη διευκρίνιση ότι ισχύει αμέσως. «Είμαι υποχρεωμένος να σας υπενθυμίσω ότι οι δημοσιογράφοι της Ουάσιγκτον Ποστ παραμένουν πάντα δημοσιογράφοι της Ουάσιγκτον Ποστ », τόνιζε ο Μίλτον Κόλμαν. «Όταν χρησιμοποιούμε λοιπόν τα κοινωνικά δίκτυα, πρέπει να φροντίζουμε ώστε τίποτα απ΄ όσα κάνουμε να μη θέτει σε αμφισβήτηση την αντικειμενικότητά μας». Οι δημοσιογράφοι γνώριζαν ότι πρέπει να τηρούν ορισμένους κανόνες δεοντολογίας. Τώρα μαθαίνουν ότι οι κανόνες αυτοί επεκτείνονται και σε χώρους όπως το Facebook και το Τwitter. Το να είσαι μέλος μιας συγκεκριμένης ομάδας στο Facebook, το να είσαι «φίλος» με έναν συγκεκριμένο πολιτικό, το να εκφράζεις ακόμη και έμμεσα μια συγκεκριμένη πολιτική ή θρησκευτική άποψη, μπορεί να πλήξει την εικόνα της εφημερίδας σου. Η διατήρηση αυτών των δραστηριοτήτων σε ιδιωτικό επίπεδο, όπου δεν έχει δηλαδή πρόσβαση το ευρύ κοινό, δεν αποτελεί δικαιολογία: οτιδήποτε εμφανίζεται στο ηλεκτρονικό πεδίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Και αυτό δεν αφορά μόνο τα κείμενα, αλλά και τα βίντεο και τις φωτογραφίες.

Περισσότερο κι από το περιεχόμενο του υπομνήματος, αυτό που ενόχλησε πολλούς δημοσιογράφους ήταν το ύφος του. «Εντάξει, θα περιοριστώ σε σχόλια για τον καιρό και το φαγητό», απάντησε με καυστικό τρόπο ο ενεργός τουίτερ Χάουαρντ Κουρτς. «Οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί έχουν ανάγκη από συζήτηση, όχι από περιορισμούς», σχολίασε ο Στιβ Μπάτρι. Ο ίδιος ο Ναρισέτι αποφάσισε να κλείσει τον λογαριασμό του στο Τwitter για να μην έχει φασαρίες. Το τελευταίο του σχόλιο, όμως, ήταν δηλητηριώδες: «Μερικά στελέχη των μέσων ενημέρωσης, αν και παρουσιάζονται ως θιασώτες της ελεύθερης έκφρασης, ακολουθούν δύο μέτρα και δύο σταθμά σε ό,τι αφορά τις προσωπικές απόψεις».

Ανάλογες οδηγίες, πάντως, έχουν δοθεί και σε άλλες εφημερίδες, συχνά μάλιστα με πιο χονδροειδή τρόπο: «Μην τουιτάρετε για προσωπικά ζητήματα αν είστε υπάλληλος της Dow Jones», λένε στη Γουόλ Στριτ Τζέρναλ. Η συζήτηση θα έρθει και στην Ευρώπη, είναι σίγουρο.

Advertisements

4 Σχόλια

  1. Eίναι ένα από τα σημάδια απόγνωσης και απελπισίας που εκπέμπουν τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. που πεθαίνουν. Το δίκτυο έχει αλλάξει τους κανόνες και όσο αντιστέκονται στην αλλαγή τόσο θα χάνουν σε φερεγγυότητα, αναγνώστες και -φυσικά- κέρδη.

  2. Den simfono me ton «thios».
    An ego grapso kati (edo) kai ipograpso os «G. Katsaros, ACME inc» (gia paradigma) i apopsi mou tha mporouse na ermineftei kai os apopsi tis ACME inc.

    Prosopika otan grafo kati sto Facebook apo to account tou forea pou ergazome (nai o foreas mou exei account sto F/B) kai apantao se kapion pou egrapse kati (ite gia ton forea, ite kati geniko), prostheto apo kato ena kimeno oti: «Oi apopseis aftes einai dikes mou kai den ekfrazoun tis apopseis tis ACME inc».

    An emena den me kserei kapios, tote den mporei na sindesei tis apopsis mou me tin ACME. An omos, eimai «gnostos» (dimosiografos px), tote fisika kai tha poune: «Afou ta leei afta o Katsaros, ara kai i ACME afta pistevei.»

    Simfono oti to diadiktio exei alaksei kapious kanones, alla kanones PREPEI na yparxoun. To na vazo apo kato ena «disclaimer» den einai kai toso tromero.

    PS. Skeftite to akoloutho tweet apo ypalilo tis Dow Jones: «Po-po…avrio to apogevma einai kai to mistiko takeover tis ACME…Otan matheftei tha ginei xamos…to xrimatistirio tha vouliaksei…Tha mas priksoune sta tilefonimata… mipos na diloso arostos?». Prosopiki zitima/agonia ekfrazei… alla … oxi mono!

  3. Giorgos, αυτό που περιγράφεις είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που συνέβη με τον συγκεκριμένο δημοσιογράφο. Δεν έγραφε από τον λογαριασμό της εφημερίδας του, εξέφραζε την προσωπική του άποψη-αλίμονο αν η προσωπική του καθενός πρέπει να περνάει τη γραμμή του εργασιακού μας χώρου.

    Η νέα εποχή δεν προϋποθέτει μόνο αλλαγή των Μέσων αλλά και αλλαγή των αναγνωστών-κακώς κάποιος που θα δει την «εργασιακή υπογραφή’ σου θα πρέπει να ερμηνεύσει την άποψή σου ως άποψη και της εταιρείας σου. Εξάλλου το παράδειγμα που παραθέτεις δεν είναι το ίδιο με το twitter. Άλλο είναι να υπογράψεις ένα σχόλιο και να βάλεις το όνομα της εταιρείας σου και άλλο να εκφράσεις την άποψή σου και στο προφίλ σου να γράφεις πως εργάζεσαι στην τάδε εταιρεία.

  4. Katholou diaforetiko den einai.
    To periegrapsa kai afto: «An omos, eimai “gnostos” (dimosiografos px)…»

    I prosopiki apopsi tou X «gnostou» atomou (na min fero paradigmata, alla fantazomai oti katalavenete ti enoo, an oxi, ena zaping stis sta (megala) kanalia giro stis 8:00 tha sas pisei) anangastika ekfrazei KAI ton forea tou.

    An eimouna kentrikos parousiastis se ena «megalo» kalali kai po tin PROSOPIKI mou apopsi, aftomata tha taftistei me tin apopsi tou kanaliou pou ergazomai. Oxi sta dikastiria, alla stin sinidisi tou kosmou. Den vlepete ti ginete me ta komata? Leei o kathe ipopsifios tin PROSOPIKI tou apopsi, kai meta rotane ton epikefalis tou komatos, pos dikaiologite gia aftin.

    Den leo oti i «προσωπική του καθενός πρέπει να περνάει τη γραμμή του εργασιακού μας χώρου», leo oti mporei na min PREPEI, alla anapofefkta simvenei. Gi afto egrapsa oti ena «disclaimer» se «»»»sozei»»».

    > «κακώς κάποιος που θα δει την “εργασιακή υπογραφή’ σου θα πρέπει να ερμηνεύσει την άποψή σου ως άποψη και της εταιρείας σου»
    Kakos H kalos, afto anapofefkta tha simvenei.

    > Εξάλλου το παράδειγμα που παραθέτεις… βάλεις το όνομα της εταιρείας σου..
    Den egine antilipto isos to paradigma. Den evala to onoma tis «etairias» tou.
    O ypalilos (tou paradigmatos) ergazete stin Dow Jones. Kai grafei gia to ti exei na traviksei avrio pou mia etairia tha kinithei enantion mias allis. Legontas omos tin prosopiki tou apopsi, vgazei stin fora aporita mistika pou epireazoune POLI kosmo. O singekrimenos (theoritikos) ypalilos ypepese se piniko adikima!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: