Η Έλενα είχε την επιλογή

Του Βασίλη Λυρίτση

Διάβαζα στην Καθημερινή την ιστορία της Έλενας Πουλιάση, φοιτήτριας στην Αγγλία που αποφάσισε να ασπαστεί το Ισλάμ και φόρεσε μαντίλα. Πραγματικά χάρηκα που η Έλενα ζει σ’ ένα κράτος της Εσπερίας και όχι κάπου στο Ιράν ή στο Αφγανιστάν για παράδειγμα. Θα μπορούσατε να φανταστείτε την αντίστοιχη μουσουλμάνα Έλενα να αποφάσιζε να αλλαξοπιστήσει; Δε θέλω ούτε να το σκέφτομαι.

Φυσικά, η Έλενα δεν το έχει πει στους γονείς της αλλά είχε το θάρρος να μιλήσει ανοιχτά στην εφημερίδα. Φυσικά και έχασε φίλους που προφανώς δεν μπορούσαν να ξεφύγουν από τις στερεοτυπικές τους αντιλήψεις. Αλλά όμως ούτε μαστιγώθηκε, ούτε πετροβολήθηκε, ούτε έχασε τη δουλειά της. Όσο κι αν θέλουν μερικοί να παρουσιάσουν τα κράτη της Δύσης ως παρεμβατικά σε ό,τι έχει να κάνει με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των πολιτών τους, εν τούτοις έδωσαν την ευκαιρία στην Έλενα -με το κατοχυρωμένο δικαίωμα της ανεξιθρησκείας- να αλλάξει τα θρησκευτικά της πιστεύω. (Στην Ελλάδα βέβαια τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά καθώς ακόμα οι μουσουλμάνοι δεν έχουν τζαμί για να ασκούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Αλλά αυτή είναι μια άλλη κουβέντα).

Προσωπικά είμαι οπαδός της αθεΐας και προσπαθώ να ζήσω όσο μπορώ το παρόν χωρίς να μ’ ενδιαφέρει η αιωνιότητα. Δε με απασχολούν οι πιστοί από τη στιγμή που δε μ’ ενοχλούν. Στηρίζω επίσης, την κοσμικότητα των κρατών και κάθε νόμο κατά των διακρίσεων (και το γράφω αυτό γιατί το Κοράνι, όπως και τα χριστιανικά κείμενα, βρίθουν από εδάφια με ομοφοβικές, φαλλοκρατικές ή αντισημιτικές αναφορές).

Από την άλλη δεν μπορώ να μην αναγωρίσω την αλαζονεία της Δύσης και την επίδειξη δύναμης προς τα μουσουλμανικά κράτη. Αλλά σε καμία περίπτωση δε θεωρώ τους μουσουλμάνους απειλή της ύπαρξής μου, ιδιαίτερα όταν διαβάζω ότι οι μουσουλμάνοι σε Αγγλία, Γαλλία και Γερμανία (χώρες της Ευρώπης με έντονο το μουσουλμανικό στοιχείο), δείχνουν εμπιστοσύνη, περισσότερο από τους υπόλοιπους πολίτες, στους θεσμούς του κράτους.

(Διαβάστε το σχετικό άρθρο)

Advertisements

12 Σχόλια

  1. Φίλε Βασίλη,

    δυστυχώς ζούμε σε έναν κόσμο που είναι γεμάτος στερεότυπα και παρωχημένες αντιλήψεις. Θεωρώ πως η Έλενα- όπως και κάθε Έλενα- έχει δικαιώματα και προσωπική άποψη και μπορεί να διαθέσει τον εαυτό της, όπως νομίζει πως θα είναι καλύτερα για την ίδια. Η προσωπική ελευθερία είναι μια αρετή, για την οποία αγωνιζόμαστε χρόνια τώρα.. Γιατί να μην έχουμε το δικαίωμα να την εξασκήσουμε? Ελπίζω κάποια στιγμή, να αφήσουμε όλοι κατά μέρος τις μικροαστικές μας αντιλήψεις και να αρχίσουμε να βλέπουμε τον κόσμο με «άλλο μάτι», χωρίς προκαταλήψεις και ενδοιασμούς…

  2. πάντως στο Κοράνι αντισημιτικές αναφορές δεν υπάρχουν Βασίλη… Ίσα-ίσα που οι πιστοί καλούνται να προστατεύουν τον «λαό του Θεού»…
    ο μουσουλμανικός αντισημιτισμός είναι πρόσφατο φρούτο…
    επίσης το Ισλάμ είναι μια κοσμική θρησκεία, γι’ αυτό και είναι περίπλοκο το ζήτημα του κοσμικού κράτους στις μουσουλμανικές χώρες

  3. Θα ήθελα να προσθέσω πως εκτός του Ιράν και το Αφγανιστάν που αποτελούν ακραία παραδείγματα οι λαοί άλλων μουσουλμανικών κρατών είναι πολύ ανοικτοί σε ανθρώπους με διαφορετικό θρήσκευμα. Το καλοκαίρι που μας πέρασε, έτυχε να επισκεφθώ την Τουρκία, τη Συρία και την Ιορδανία και να μιλήσω με έναν μεγάλο αριθμό κατοίκων των χορών αυτών. Στο σύνολο τους ήταν φιλικοί σεβόντουσαν και ήθελαν να μάθουν για την ορθόδοξη πίστη στην οποία ψευδώς τους έλεγα πως ανήκω. Πραγματικά όσοι μου φαινόντουσαν ποιο προοδευτικοί και δήλωνα άθεος έκοβαν την κουβέντα και έβρισκαν μια δικαιολογία να φύγουν ή απλά έφευγαν.

  4. Νίκο, για τις αντισημιτικές αναφορές στο Κοράνι,σούρα 5, ελ-Μαϊντέ:
    64. Και είπαν οι Εβραίοι “ο ΑΛΛΑΧ έχει δεμένα τα χέρια Του”. Ας δεθούν τα χέρια τους και να είναι καταραμένοι για τη βλασφημία που εξεστόμισαν. Το αντίθετο, τα δυο Του χέρια είν’ ορθάνοιχτα, δίνει και ξοδεύει όπως Του αρέσει. Η Αποκάλυψη που σου ήρθε από τον Κύριό σου θα αυξήσει σ’ άλλους από αυτούς την αδικία και την απιστία. Και σπείραμε ανάμεσά τους τη διχόνοια και το μίσος, μέχρι τη Μέρα της Κρίσης. Κάθε φορά που θα ανάβουν φωτιά για πόλεμο, ο ΑΛΛΑΧ θα τη σβήνει. Σπέρνουν το κακό στη γη. Και ο ΑΛΛΑΧ δεν αγαπά τους κακοποιούς.
    Πηγή: http://falsefaith.blogspot.com/2008/11/blog-post_09.html

  5. Βασίλη δεν μπορώ να δω αντισημιτισμό στο χωρίο γιατί δεν βλέπω οτιδήποτε σε ένα τόσο κακομεταφρασμένο ποιητικό κείμενο… :), πάντως υπάρχουν και άλλα χωρία στο πνεύμα που ανέφερα παραπάνω… το Κοράνι απ’ όσο ξέρω είναι μπαξές απ’ όπου όλοι μπορούν να ψωνίσουν
    Σιχαίνομαι, όσο κι εσύ υποθέτω, τον φονταμενταλισμό, και δεν τον θεωρώ σε καμιά περίπτωση «σύμμαχό» μου σε οτιδήποτε
    Απλά είναι γεγονός ότι στη Δύση γνωρίζουμε ελάχιστα πράγματα για το Ισλάμ -και στην Ελλάδα ακόμη λιγότερα- και γι αυτό θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να μην αναπαράγουμε τα κλισέ της ισλαμοφοβίας.
    Γιατί έτσι ακριβώς ανακόπτεται σε αυτές τις χώρες και η εξέλιξη των πραγμάτων και αναδιπλώνονται σε έναν φονταμενταλισμό ο οποίος στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ούτε στην ισλαμική θρησκεία ούτε στην ισλαμική παράδοση…
    Όσο για τον αντισημιτισμό είναι 100% χριστιανικό φρούτο, και η μουσουλμανική του έκδοση είναι νεόκοπη, κατ’ αντιγραφή του πρωτοτύπου…

  6. Καμία ισλαμοφοβία όπως γράφω και στο κείμενο. Παρ’ όλα αυτά το χωρίο καταδεικνύει τον αντισημιτισμό του Κορανίου. Μην είσαι και τόσο ευαίσθητος με τις λέξεις. Αν θέλεις μπορούμε να τον ορίσουμε αλλιώς. Αλλά δε βρίσκω άλλη λέξη.
    Β.Λ.

  7. Νίκο έχεις δίκιο ότι το ισλάμ τηρεί γενικά ευμενή στάση απέναντι στον εβραϊσμό σε αντίθεση με τον χριστιανισμό (η περίπτωση των Σεφαραδιτών Εβραίων που βρήκαν καταφύγιο στον μουσουλμανικό τότε κόσμο, μετά την εκδίωξή τους από τους χριστιανούς, είναι χαρακτηριστική). Αυτό όμως δεν είναι αρκετό, ώστε να θεωρήσουμε ότι το ισλάμ είναι περισσότερο ανεκτικό απέναντι στη διαφορά απ’ ότι ο χριστιανισμός. Πέρα από τη θεωρητική επιχειρηματολογία που εύκολα μπορεί να αναπτύξει κανείς για τη σχέση μισαλλοδοξίας και μονοθεϊστικών θρησκειών, το Κοράνι το ίδιο αλλά και τα κηρύγματα των μουλάδων σε πολλές μουσουλμανικές χώρες επιφυλάσσουν στους άπιστους μια ιδιαίτερα εχθρική αντιμετώπιση.
    Νομίζω πάντως ότι όσο συνεχίζουμε να αντιδικούμε ποιος είναι περισσότερο ή λιγότερο ανεκτικός στη διαφορά, εγκλωβιζόμαστε σε μια πλέον αδιέξοδη συζήτηση περί ταυτοτήτων που στην πραγματικότητα δεν αφορά παρά τη μορφωμένη μεσαία τάξη του ανεπτυγμένου κόσμου (σ’ αυτήν άλλωστε την τάξη ανήκει και η συγκεκριμένη κοπέλα που στράφηκε στο ισλάμ: «(σ.σ. παράλληλα με τις σπουδές της στις Διεθνείς Επιχειρήσεις, διατηρεί και ένα μεταφραστικό γραφείο)»).
    Σε κάθε περίπτωση, πιστεύω ότι είναι καιρός οι αριστερές ευαισθησίες να μετριάσουν την πολιτιστική τους (cultural) δέσμευση και να (ξανά)ανακαλύψουν τις δύο βασικές πηγές της εξουσίας, εννοώ την πολιτική και την οικονομία.
    Μ’ άλλα λόγια, όπως μαθαίναμε κάποτε: οι θρησκευτικοί πόλεμοι και οι θρησκευτικοί ανταγωνισμοί δεν ήταν ποτέ κυριολεκτικά θρησκευτικοί….
    Υ.Γ. Πολύ σωστά επισημαίνεις τον κίνδυνο αναδίπλωσης στον φονταμενταλισμό, όταν ενισχύονται τα κλισέ, όταν δηλαδή ο λόγος μας μένει ταυτοτικός.

  8. Βαγγέλη προσυπογράφω 100% όσα επισημαίνεις, και φυσικά η «ευαισθησία» μου πάνω στο ζήτημα δεν είναι πολιτισμικού τύπου, ενώ η «ταυτότητα» μου φέρνει ζαλάδες…
    Ωστόσο θα επιμέινω ότι η ευκολία με την οποία στη Δύση αναζητούμε αιτίες για να αγανακτήσουμε με τα όσα συμβαίνουν στον μουσουλμανικό κόσμο είναι επιρρεπής στην ισλαμοφοβία, ακριβώς όπως και η καταγγελία του «λόμπινγκ» των εβραϊκών κοινοτήτων ανά τον κόσμο είναι επιρρεπής στον αντισημιτισμό, ακόμη κι αν ξεκινά από πραγματικά δεδομένα… Το ζήτημα δεν είναι να «ανεχτεί» κανείς την φονταμενταλιστική καταπίεση που αυξάνεται τελευταία στον μουσουλμανικό κόσμο (και που δεν είναι «παραδοσιακού» τύπο, αλλά πρόκειται για τον «ισλαμισμό της παγκοσμιοποίησης» όπως εύστοχα έχει αποκληθεί), αλλά να αναγνωρίσει και να σεβαστεί την εσωτερική απελευθερωτική δυναμική αυτών των κοινωνιών (τα πρόσφατα γεγονότα στο Ιράν είναι ένα καλό παράδειγμα)

    σπεύδω τώρα να διαβάσω το κείμενο της Ρένας για τη μαντίλα και ίσως έχουμε εκεί κι άλλες αφορμές για κουβέντα… :)

  9. Λυπαμαι οτι μολις ειδα το αρθρο και ειναι καπως αργα…θα ηθελα να πω μονο ευχαριστω για το ενδιαφερον και πραγματικη Δοξα το θεο ειμαι τυχερη που δεν ζω σε ενα τετοιο κρτατος μιας και σε πολλες χωρες η κουλτουρα και η θρησκεια μπερδευονται και απο ντοπιους και απο ξενους. Οσο για το Κορανι καλο ειναι να διαβαζουμε Ολοι την σουρα ( ενοτητα) και οχι αποσπασματα γιατι δινουμε λαθος εντυπωση και δεν εχει καμια σχεση με την πραγματικοτητα.

    Να ειστε ολοι καλα

  10. Να ‘σαι καλά Έλενα και σ’ ευχαριστούμε που μπήκες στον κόπο να στείλεις το σχόλιό σου.
    Β.Λ.

  11. Με συγχωρείς πολυ αλλα σε καμμία μουσουλμάνικη χώρα δεν θα βρείς ορθόδοξη εκκλησία.Εδω λοιπόν γιατι να υπάχρει τζαμί και στις μουσουλμάνικες χωρες με εξαίρεση Τουρκία και Αίγυπτο οι υπόλοιπες να μην έχουν;Στη τελική ΄τόσοι διπλωμάτες υπάρχουν!
    Λυπάμαι αλλα όπως παίρνουν θα δώσουν!
    Προσωπικά δεν συμπαθώ καθόλου αυτη τη θρησκεία γιατί για μένα ειναι ενα ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΙ ΑΙΣΧΡΟ ΨΕΜΑ!.Ξέρω θα βρεθούν κάποιοι να με κατηγορήσουν αλλα αυτη ειναι η γνώμη μου.

  12. Θα απαντούσα στην Ειρήνη ότι στην Αίγυπτο και την Τουρκία(Μικρά Ασία) υπάρχουν εκκλησίες διότι ήταν χριστιανικά κράτη πριν την έλευση του Ισλάμ . Δλδ είναι απομεινάρια εκείνης της εποχής . ( Η Αίγυπτος ήταν κυρίως χριστιανική μέχρι την κατάκτησή τους από τους Άραβες το 640 Μ.Χ.όπως και η Μικρά Ασία λόγω των Βυζαντινών ) Σήμερα το θεωρώ απίθανο να μπορέσει κάποιος να χτίσει εκκλησία σε αυτές τις χώρες .

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: