Άννα ζούμε, στο Ηρώδειο να σε δούμε!

Του Βασίλη Λυρίτση

ΒίσσηΗ ραστώνη του προτελευταίου σαββατοκύριακου του Ιουλίου δε μου επιτρέπει να ασχοληθώ με «σοβαρά» θέματα, ικανά να κουράσουν τα εγκεφαλικά μας κύτταρα. Ένιωσα όμως βαθιά λύπη όταν διάβασα ότι αναβλήθηκε η συναυλία της Βίσση στο Ηρώδειο, ελλείψει χορηγών. Η Αννούλα έχασε μία ακόμα ευκαιρία να ικανοποιήσει τη ματαιοδοξία της, όπως και στην περίπτωση της Eurovision που δεν κατάφερε να φύγει νικήτρια.

Πραγματικά βασανίστηκα να βρω απάντηση στο ερώτημα αν θα έπρεπε να τραγουδήσει η ακούραστη και ουχί αγέραστη αοιδός. Ιδού λοιπόν, τι μπορεί να συμβεί όταν η θερμοκρασία αγγίζει τους 40 βαθμούς:

Η Βίσση δε θα τραγουδούσε κομμάτια από το ρεπερτόριό της, αλλά Χατζιδάκη, Θεοδωράκη, Μικρούτσικο. Μέγα λάθος. Το κοινό της δε τραβολογιέται στις πίστες και χαλάει το στομάχι του από τις «μπόμπες» για να ακούει το «χάρτινο το φεγγαράκι». Από τη στιγμή που της είχε παραχωρηθεί ο χώρος, θα έπρεπε να υποστηρίξει τη δουλειά της και όχι να επηρεαστεί από τη «βαρύτητα» του ιστορικού θεάτρου.

Εξάλλου ως νεοέλληνες εκτός από Θεοδωράκη κλπ. έχουμε να επιδείξουμε και το «Δώδεκα», την «Πυρά», το «Everything». Γιατί η κ. Βίσση έκανε πίσω και δε στήριξε τη μέχρι τώρα δουλειά της; Σαν να κοροϊδεύει τους πιστούς οπαδούς της (μες στα μούτρα τους) ότι οι ευπώλητοι δίσκοι της ήταν όλοι για τα σκουπίδια. Δεν είμαι οπαδός της Βίσση. Αν ήμουν όμως, θα είχα θυμώσει -το δίχως άλλο- με τον δήθεν καθωσπρεπισμό της.

Αρκετά όμως, με την κ. Βίσση. Ας μιλήσουμε για ορθότητα της απόφασης να δίνονται οι αρχαιολογικοί χώροι σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις. Για μένα, αν υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, (σοβαρός έλεγχος, για παράδειγμα, για τυχόν καταστροφές των μαρμάρων) δε θα είχα κανένα πρόβλημα να τραγουδήσει όχι μόνο η Βίσση αλλά και άλλοι του συναφιού. Τα μνημεία οφείλουμε από τη μία να τα κληροδοτήσουμε στις επόμενες γενιές αλλά από την άλλη, αν δε γίνουν και μέρος της καθημερινότητά μας θα κερδίσουν με μακάβριο τρόπο την βαρετή, ψυχρή (αρκετές φορές) μουσειακή ατμόσφαιρα.

Εννοείται βέβαια, ότι δεν αρκούν μόνο οι συναυλίες και τα πολιτιστικά δρώμενα.

Αλλά το θέμα μας ήταν η συναυλία της Βίσση. Και η μουσική είναι ένα μέρος της διαδραστικότητας μνημείου και θεατή-ακροατή. Γιατί λοιπόν, η όπερα δικαιούται τη φιλοξενία στο Ηρώδειο και όχι το pop ελληνικό τραγούδι; Γιατί το Ηρώδειο έχει συνδυαστεί με το «υψηλό» της τέχνης και όχι και με την «υποκουλτούρα» ή τη μαζική διακέδαση; Ή μου πείτε τώρα ότι οι κυρίες που στοχαστικά παρακολουθούσαν την «Αίντα» του Βέρντι με γόβα-στιλέτο και αραχνούφαντες φορεσιές, την επόμενη μέρα δε θα είχαν κλείσει πρώτο τραπέζι-πίστα στην Αννούλα;

Ας μη κλείνουμε λοιπόν, με τρόπο υποκριτικό τα μάτια και τα αυτιά μας σε ένα σημαντικό κομμάτι της νεοελληνικής κοινωνίας που ξεσαλώνει με το «μπορείς απόψε να βγεις μ’ όλες τις τσούλες της γης» και ανοίγει τα μπουκάλια αλκοόλ σαν να είναι μπουκάλια νερού. Γιατί, αν και αυτοί δε γνωρίσουν την αρχαία κληρονομία, πώς θα πειστούν ότι πρέπει να την κληροδοτήσουν στις επόμενες γενιές;

(Προς αποφυγή παρεξηγήσεων: δεν επικροτώ την καφρίλα της νυχτερινής διασκέδασης του νεοέλληνα ούτε και θέλω να έχω σχέση).

Advertisements

6 Σχόλια

  1. διαφωνώ κάθετα..

    όλοι σε ένα καζάνι? δεν πάει έτσι, δεν πήγε ποτέ και δεν πρέπει να πάει…

    στην τελική όταν θα ακούσω Βέρντι στο Αθηνών Αρένα, τότε μπορεί και να το συζητήσουμε για το Ηρώδειο…
    όλα στους λαϊκούς?
    δεν χρειάζεται…
    και αυτή η ισοπέδωση της ανθρώπινης μοναδικότητας προκειμένου να έχουμε όλοι πρόσβαση στα πάντα είναι μια μαλακία και μισή… δεν είναι όλοι ίδιοι, δεν αξίζουν όλοι το ίδιο και δεν ζήτησε ποτέ κανένας φαν της Αννούλας να παίξει Ηρώδειο… δεν έχει να πιεί εκεί και να πετάξει λουλούδι… που σημαίνει ότι του κόβεις τη μισή -αν όχι τα 3/4- χαρά…
    οπότε φύλαξε την προσωπική ανάγκη σου να προασπιστείς δικαιώματα σε αυτούς που το ζητάνε…
    τα σκυλιά της νύχτας είναι πιο δυνατά από ποτέ αλλωστε…
    ποιο δηλαδή θα είναι το επόμενο βήμα? να ανεβάσει η Λυρική Σεφερλή για να έρθει κοντά με τη νεοελληνική πραγματικότητα? (by the way ο Σεφερλής ήταν sold out)

  2. Ελιτίστικες τις βρίσκω τις απόψεις σου Νικηφόρε. Εγώ κατακρίνω τις επιλογές της Βίσση για Χατζιδάκι, κλπ. Αν θα πήγαιναν οι «λαϊκοί»; Μάλλον θα το γέμιζαν. Τώρα τι αξίζει και τι όχι να παιχτεί στο Ηρώδειο είναι θέμα προς συζήτηση. Απλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι κάποιοι χώροι έχουν γίνει συνώνυμοι με την «υψηλή» κουλτούρα, έτσι όπως αυτή ορίζεται από την κυρίαρχη κάθε φορά τάξη και τους κριτικούς. Η ουσία είναι ότι με μια συναυλία χαμηλού -κατά τα κριτήριά σου- επιπέδου ο «λαϊκοί» θα έρθουν σε επαφή μ’ ένα αρχαιολογικό χώρο που κατά πάσα πιθανότητα τον έχουν ταυτίσει με «βαρεμένους κουλτουριάρηδες». Φυσικά δεν αρκεί μια συναυλία. Αλλά ας μη βάζουμε διαχωριστικές γραμμές. Μιλάς για ισοπέδωση της ανθρώπινης μοναδικότητας και ταυτόχρονα ισοπεδώνεις τους «λαϊκούς», βάζοντάς τους στο ίδιο τσουβάλι. Από πού σου έχει παραχωρηθεί αυτό το δικαίωμα;
    Β.Λ.

  3. εγώ ισοπεδώνω? εγώ βάζω στο ίδιο τσουβάλι?
    δεν χρειάζεται όλοι, παντού… δεν καταλαβαίνω τη λογική σου… εγώ ίσα ίσα μιλάω για διαφορετικά τσουβάλια…
    αυτοί έχουν τα μαγαζιά τους και περνάνε ζάχαρη… πάντα θα υπάρχουν οι βαρεμένοι κουλτουριάρηδες, οι βαρεμένοι λαϊκοί και πάει λέγοντας επειδή ακριβώς υπάρχει αυτή η διαφορετικότητα…
    και μην μου πεις ότι ο λαϊκός θα καταλάβει τίποτα για το Ηρώδειο απλά αν βρεθεί εκεί να ακούσει τα δικά του… έλεος
    η δική του διασκέδαση δεν εξαντλείται στη μουσική, στο άκουσμα… αυτός θέλει το λουλούδι του, τον Τζόνι Κόλα και το πούρο… εκτός αν πιστεύεις ότι πρέπει να φτιάξουμε και μπαρ στον Παρθενώνα για να φέρουμε περισσότερους…
    και όπως εσένα έχει από ότι φαίνεται παραχωρηθεί το δικαίωμα να έχεις την άποψη ότι αυτοί οι χώροι πρέπει να ανοίξουν σε όλη τη χλέμπα του ελληνικού πενταγράμμου επέτρεψε μου να έχω και εγώ το δικαίωμα να πιστεύω το αντίθετο

  4. Νικηφόρε, κρίνεις μια ομάδα ανθρώπων που υποτίθεται ότι δεν έχεις καμία σχέση και ούτε θέλεις να έχεις.
    Μου γράφεις ότι: «και μην μου πεις ότι ο λαϊκός θα καταλάβει τίποτα για το Ηρώδειο απλά αν βρεθεί εκεί». Αυτός κι αν είναι συντηρητικός τρόπος σκέψης! Δηλαδή εσύ τι καταλαβαίνεις όταν πηγαίνεις; Απλά για μένα και συγκεκριμένα για το Ηρώδειο, από τη στιγμή που δίνεται για καλλιτεχνικά δρώμενα δε θα έπρεπε να αποκλείει κανένα είδος μουσικής. Ούτε σε μένα αρέσουν τα ευκολοχώνευτα (όχι όλα) λαϊκά αλλά δεν υποτιμώ (ή τουλάχιστον προσπαθώ) τους «λαϊκούς». Ο λόφος του Φιλοππάπου (αρχαιολογικός χώρος και αυτός) για παράδειγμα που κάθε Καθαρή Δευτερα εκτοντάδες «λαϊκοί» πετάνε χαρταετούς θα έπρεπε να είναι γι’ αυτούς κλειστός επειδή δεν κατανοούν την «υψηλή» του ιστορία;
    Επίσης, είναι αστείο να θεωρείς ότι δε θα είχα πρόβλημα αν γινόταν η Ακρόπολη σκυλάδικο. Αλλά δεν καταλαβαινω γιατί πρέπει να δημιουργήσουμε όλες τις προυποθέσεις σκυλάδικου για να έλθει και «λαϊκός» κόσμος στο Ηρώδειο. Ή μήπως θεωρείς ότι όλοι οι «λαϊκοί» στην καθημερινότητά τους ψάχνουν το εύκολο και ζουν ναρκωμένοι σε μια άκριτη- παθητική αποδοχή του «ό,τι να ‘ναι»;
    Φυσικά όπως προείπα μια εκδήλωση δε φτάνει. Χρειάζονται κι άλλα εκτός από καλλιτεχνικά δρώμενα. Του δίνεις όμως του «λαϊκού» έτσι την ευκαιρία να πάει στο Ηρώδειο. Αν θα σεβαστεί το χώρο αυτό δεν έχει να κάνει με τα ακούσματά του. Έχω δει πολλές κοσμικές κυρίες και κυρίους να ανάβουν τσιγάρο για παράδειγμα πολύ πριν βγουν στον περιβάλλοντα χώρο.
    Β.Λ.

  5. Ή μήπως θεωρείς ότι όλοι οι “λαϊκοί” στην καθημερινότητά τους ψάχνουν το εύκολο και ζουν ναρκωμένοι σε μια άκριτη- παθητική αποδοχή του “ό,τι να ‘ναι”;
    Ναι αυτό θεωρώ… και μιλάμε πάντα για το μέσο όρο, ήτοι το μεσο λαϊκό… τουλάχιστον στα μουσικά θέματα

    και δεν θες να καταλάβεις ότι ο μέσος λαϊκός ΧΕΣΤΗΚΕ για το Ηρώδειο, δεν τον ενδιαφέρει και δεν τον αφορά… πως θα πάει να ακούσει την καψούρα του αν δεν μπορεί να την πνίξει στο αλκόολ και στο τσιγάρο…?
    μου φαίνεται ότι δεν έχεις πάει σε σκυλάδικα… εγώ πάλι που έχω πάει κάποιες φορές (μην παραθέσω τους λογους) έχω διαπιστώσει το πολύ απλό: περνάνε μια χαρά στον κόσμο τους και τα υπόλοιπα τα ακούνε βερεσέ…
    με το ζόρι να γίνουνε όλες κυρίες,
    πραγματικά δεν μπορώ να σε καταλάβω…
    και δεν υποτιμώ κανένα (με την έννοια του αν έχει λόγο υπαρξης ή μη),
    απλά αναγνωρίζω τη διαφορετικότητά του με ότι αυτή συνεπάγεται… εσύ δεν θες να το καταλάβεις και έχεις βαλθεί να τους βάλεις όλους στο Ηρώδειο… αν είναι έτσι γιατί δεν σε πιάνει τέτοιος καημός αντίστροφα? αν είναι το σύγχρονο λαϊκό τραγούδι προϊόν πολιτισμού γιατί και οι χώροι που το φιλοξενούν να μην παίζουν από όλα?
    να ακούσω και Σοστακόβιτς στο 23ο χλμ Αθηνών Λαμίας και ας πεθάνω…

  6. Γιατί όχι; Να ακουστεί και Σοστακόβιτς, δε διαφωνώ.
    Β.Λ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: