ΛΑΟΣ και πανεπιστήμιο

Κολοβές ακαδημαϊκές ελευθερίες

Tου Διονύση Γουσέτη / diongous@central.ntua.gr

Από την Καθημερινή της 15/7

Πριν από ένα περίπου χρόνο, όταν το άρθρο 16 του Συντάγματος για τα Πανεπιστήμια ερχόταν στη Βουλή για αναθεώρηση, η πρωτεύουσα συγκλονιζόταν από απεργίες, διαδηλώσεις, πορείες, καταλήψεις, καταστροφές. Το άρθρο δεν αναθεωρήθηκε. Εκτοτε παραβιάζεται συνεχώς και μεθοδικά, με την ωμή επέμβαση στις ακαδημαϊκές ελευθερίες. Tο άρθρο 16 ορίζει ρητά ότι «η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες». Ομως, ο βουλευτής του ΛΑΟΣ κ. Βελόπουλος, που εργολαβικά φυλάττει κατά φαντασίαν Θερμοπύλες, δεν λογαριάζει κανένα σύνταγμα προκειμένου να σώσει το έθνος από την εκλογή της Αλεξάνδρας Ιωαννίδου στη θέση επίκουρου καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τι αμάρτημα έχει κάνει η κ. Ιωαννίδου; Κοινοβουλευτική ερώτηση του κ. Βελόπουλου της προσάπτει ότι ασχολείται με την προβολή της «μακεδονικής γλωσσικής μειονότητος», ότι είναι μέλος του ΚΕΜΟ (Κέντρο Ερευνών Μειονοτικών Ομάδων), ότι κατέθεσε ως μάρτυρας υπεράσπισης του Σωτ. Μπλέτσα, ο οποίος οργάνωσε συγκέντρωση «Βλάχων». Κοντολογίς, η κ. Ιωαννίδου παραβίασε τον ιδεολογικό κώδικα του κ. Βελόπουλου και γι’ αυτό δεν δικαιούται θέση στο Πανεπιστήμιο.

Αν το θέμα εξαντλούνταν στον κ. Βελόπουλο, δεν θα άξιζε να απασχολήσει τους αναγνώστες. Η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ θα τον είχε βάλει στη θέση του, θυμίζοντάς του το άρθρο 16. Αντ’ αυτού όμως, ο υφυπουργός Σπ. Ταλιαδούρος τον δικαίωσε, απαντώντας: «Διαβιβάσαμε την ερώτησή σας στο Πανεπιστήμιο, προκειμένου να ενημερωθούν τα αρμόδια για την εκλογή και τον έλεγχο νομιμότητας όργανα για τα από εσάς καταγγελλόμενα». Συμφωνεί, δηλαδή, η κυβέρνηση ότι τα παραπάνω αποτελούν κριτήριο για την εκλογή και αντικείμενο ελέγχου νομιμότητας της υποψηφιότητας. Πράγμα που αποθράσυνε τον κ. Βελόπουλο, ο οποίος επανήλθε με ερώτηση για τον πανεπιστημιακό Γ. Κόκκινο.

Οχι, ο ορθόδοξος κ. Βελόπουλος δεν είναι μόνος. Εχει σύμμαχο την ορθόδοξη κομμουνίστρια βουλευτή Λιάνα Κανέλλη, που από το κανάλι Mega προειδοποίησε ότι η κ. Ιωαννίδου είναι βαλτή από τις ΗΠΑ για να αναγνωριστούν τα «Σκόπια» ως Μακεδονία. Εχει τους Κνίτες που πέταξαν έξω από το πανεπιστήμιο τον καθηγητή Στεφάν Κουρτουά, για να μη δώσει διάλεξη με θέμα τη μαύρη βίβλο του κομμουνισμού. Εχει το ογκούμενο κύμα ξενοφοβίας που υπαγορεύει πολιτική σε μια ανερμάτιστη κυβέρνηση. Με την κ. Ιωαννίδου, οι κ. Βελόπουλος και Ταλιαδούρος ατύχησαν. Ισως οι παρεμβάσεις τους να λειτούργησαν ως μπούμερανγκ, εξαγριώνοντας το εκλεκτορικό σώμα, που τελικά την εξέλεξε. Ωστόσο, οι μεθοδευμένες επιθέσεις εναντίον «εθνοπροδοτών» πανεπιστημιακών γενικεύονται. Το ΛΑΟΣ ξεσπαθώνει κατά του Δ. Χριστόπουλου, το «Πρώτο Θέμα» κατά των Αλ. Ηρακλείδη και Γ. Κόκκινου, ο Β. Κοτζαμάνης λοιδορείται κ.λπ. Για να μη μιλήσω για τη Μ. Ρεπούση, θύμα των πιο χυδαίων επιθέσεων.

Για να επιστρέψουμε, λοιπόν, στο άρθρο 16. Μήπως γι’ αυτό αντιδρούν σε αγαστή αρμονία οι δύο ορθοδοξίες στην αναθεώρησή του και στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων; Για να υπάρχουν μόνο τα δημόσια, που είναι του χεριού τους, να τα κακοποιούν;

Advertisements

6 Σχόλια

  1. Μονόπλευρο το άρθρο και γνωστά τα στερεότυπα που χρησιμοποιεί: οι αθώοι, αντικειμενικοί επιστήμονες και το κακόβουλο, εθνικιστικό ΛΑΟΣ.

    Όσο έχω κουραστεί από το ΛΑΟΣ να παίζει τον μπούλη της τάξης, τον σερίφη που επαναφέρει την ασφάλεια στην πόλη, τόσο έχω κουραστεί από μαζοχικούς (όχι επειδή κάνουν «κακό στην πατρίδα τους», αλλά επειδή ξέρουν ότι με αυτά που θα πουν θα εκτεθούν, και ίσως να τους αρέσει και λιγάκι, τόσο δα…) επιστήμονες ενοχικούς που παρουσιάζουν ως αντικειμενική έρευνα ό,τι ασυναρτησία κυκλοφορεί στα Βαλκάνια (μήπως και κάποιος ξένος τους κατηγορήσει για εθνικιστές).

    Σε αυτή την ιστορία, το ΛΑΟΣ είναι ο τελευταίος κομπάρσος (ο «αναγκαίος κακός» της ταινίας)-αλήθεια τί πιστεύουν οι υπόλοιποι της Βουλής; Για Μακεδονία, μακεδονική γλώσσα, «συμφόρηση στο λιμάνι της Σμύρνης». Όσο δεν βγαίνουν να μιλήσουν οι υπόλοιποι πολιτικοί -και κάποια στιγμή οι αριστεροί, επιτέλους- για τις μπούρδες που ακούμε από τους φωτισμένους και αντικειμενικούς επιστήμονες τόσο ο «κακός» της παρέας θα κερδίζει πόντους και θα αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο. Και μετά θα εκπλήσσονται από την «άνοδο της ακροδεξιάς»…

  2. Μα Thie δεν είναι θαρρώ δουλειά των πολιτικών να παρεμβαίνουν και να ελέγχουν την εγκυρότητα -κατά το δοκούν- των επιστημονικών θέσεων, απόψεων. Γι’ αυτό υπάρχει η ακαδημαϊκή κοινότητα. Ουέ και αλίμονο αν αποκτήσουν τέτοια δικαιώματα παρέμβασης οι βουλευτές, τα κόμματα, η εκκλησία κλπ. Θα έχουμε χάσει κάθε δυνατότητα έκφρασης καθώς η αλήθεια, ιδιαίτερα δε σε θέματα ιστορίας δεν είναι -ως γνωστό- ποτέ μία. Απλά αυτές οι αλήθειες για να στέκουν πρέπει να έχουν επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση που επιτυγχάνεται μόνο με την αυτονομία, την πλήρη ανεξαρτησία της ακαδημαϊκής κοινότητας. Είναι αδιανόητο οι ιστορικοί να «εγκαλούνται εις την τάξιν» επειδή η άποψή τους παρεκλίνει από την «εθνική ορθότητα» και δεν αρέσει στον Βελόπουλο και στην Κανέλλη. Και γι’ αυτό πολύ σωστά έχει αποφανθεί το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για: «τη σημασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, η οποία περιλαμβάνει την ελευθερία των πανεπιστημιακών να εκφράζουν χωρίς επιπτώσεις τη γνώμη τους για το πανεπιστημιακό ίδρυμα ή σύστημα στο οποίο εργάζονται και την ελευθερία να μεταφέρουν σε τρίτους τη γνώση και την αλήθεια που κατέχουν, χωρίς περιορισμούς» (απόφαση Sorguc κατά Τουρκίας, 23.6.2009).”
    Β.Λ.

  3. Το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου αφορά και τα δύο εμπλεκόμενα μέρη-ασφαλώς και δεν μου αρέσει η κατάσταση να παρεμβαίνουν τρίτοι στο πανεπιστημιακό έργο και θεωρητικά τα πράγματα θα έπρεπε να είναι όπως τα περιγράφετε. Να έχουμε όμως απέναντι μια τεκμηριωμένη, σοβαρή επιστημονική έρευνα.

    Για παράδειγμα στο θέμα της «μακεδονικής γλώσσας» η σοβαρή ανάλυση που μας δίνεται είναι: τόπος: μακεδονία, κάτοικοι: μακεδόνες: γλώσσα που μιλούν οι μακεδόνες: μακεδονική και κατά επέκταση διάφορες μεινοτικές διάλεκτοι. Με αυτά τα παρανοϊκά άλματα της λογικής σε λίγα χρόνια ο μελλοντικός ιστορικός κος Τάδε θα μας πει ότι στην Αττική (στην οποία θα κατοικούν πολλαπλάσιοι πολίτες που θα μιλούν κάποια ξένη γλώσσα από τον τόπο προέλευσής τους και ίσως να την αναμειγνύουν με την ελληνική) τα κινεζο-ελληνικά π.χ. είναι μειονοτική Αττική Διάλεκτος (που με μία ανάλογη σοφιστία της «μακεδονικής γλώσσας» στέκει σαν επαγωγικό συμπέρασμα. Ιστορικά όμως κάνει άλματα αιώνων και δεν έχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση, ούτε αξία).

    Συμπερασματικά: ναι, έχετε δίκιο-κανένας δεν πρέπει να παρεμβαίνει στο έργο της πανεπιστημιακής κοινότητας. Αυτό που προσωπικά με ενοχλεί είναι πως κάποιοι θέλουν να έχουν την ασπίδα της δήθεν επιστημονικής έρευνας για να πούνε ό,τι τους κατέβει από το μυαλό. Και ακόμη και αν απεχθάνομαι τις θεωρίες συνομωσίας, τα Βαλκάνια είναι -αντικειμενικά- μια πολύ ενδιαφέρουσα γεωπολιτική περιοχή που σηκώνει διάφορους πειραματισμούς, γεγονός που κάποιες φορές με κάνει να δυσπιστώ στα ανυστερόβουλα κίνητρα των διάφορων επιστημόνων (οκ, τώρα ακούγομαι σαν άρθρο του ΝΕΜΕΣΙΣ, αλλά αυτοί με αναγκάζουν κε πρόεδρε..)

  4. thie, καταρχάς τα σχετικά με τη «μεκεδονική» και τα υποθετικά παραδείγματα για μια μελλοντική «αττική διάλεκτο» είναι, κατά τη γνώμη μου, απλές σοφιστείες.
    Όσον αφορά για την ελευθερία λόγου και έργου της επιστημονικής (και όχι της ακαδημαϊκής) κοινότητας είναι δεσομένη, και επιπλέον δεδομένο θεωρώ και το δικαίωμα των επιστημών να λένε και να υποστηρίζουν ακόμη και «ό,τι τους κατέβει». Δημοσιεύουν και τίθενται σε κρίση. Αν έχουν δίκιο ή άδικο, να είσαι σίγουρος ότι κάποια στιγμή θα φανεί. Αν αρχίσουμε να κάνουμε διακρίσεις και να διαλέγουμε ποιος έχει δίκιο ή άδικο, καήκαμε. Και, εξάλλου, ποιος είναι καθ’ ύλην αρμόδιος να το κάνει αυτό άπταιστα και εκ των υστέρων;
    Τ

  5. rad.D. με το υποθετικό μου παράδειγμα θέλω να δείξω ακριβώς αυτό, ότι σοφιστίες και αυθαίρετα επαγωγικά συμπεράσματα τυγχάνουν επιστημονικού κύρους στο Ελλάντα. Τώρα σου φαίνεται τραβηγμένο από τα μαλλιά αλλά πες, πες κάτι μένει. Στο εξωτερικό δε θα βρεις πολλούς να γνωρίζουν ότι υπάρχει και ελληνική μακεδονία, η Μακεδονία έχει γίνει πλέον συνώνυμο του γειτονικού κράτους. Και επαναλαμβάνω σε τελική ανάλυση έχετε δίκιο-κανείς δεν θα έπρεπε να παρεμβαίνει, απλώς έχω κουραστεί να ακούω συνέχεια την καραμέλα ότι αθώοι, ανιδιοτελείς επιστήμονες καταδιώκονται από τους κακούς εθνικόφρονες.

  6. Ε συγνώμη, αλλά και εμείς κουραστήκαμε να ακούμε την αμπελοφιλοσοφία του καθένα απέναντι σε θέματα που διαμορφώνονται με βάση στοιχεία, γεγονότα και την ιστορική πραγματικότητα.

    Το ΛΑΟΣ δεν είναι απλά εθνικιστικό (*αλήθεια ποια η πραγματική επιστημονική θεωρία συνοδεύει αυτή τη λέξη και ποιοι την πρόβαλαν;) είναι φασιστικό και νομίζει πως με τις γραβάτες θα σκεπάσει το φασιστικό περιεχόμενο που φτάνει στο σημείο να καλύπτει φασιστικές επιθέσεις σε μετανάστες και αγωνιστές των δημοκρατικών δικαιωμάτων.

    Και ποιος από τους βουλευτές του δεν έχει τέτοια χαρακτηριστικά;… ο Πλεύρης: ιούς του αρχιρατσιστή και θεωρητικού της χούντας με την ΕΠΕΝ… ο Βορίδης: από την νεολαία της ΕΠΕΝ γνωστός για την τραμπουκική δράση στην Νομική… ο Γεωργιάδης: από την νέα ελπίδα του Καρατζαφέρη που φιλοξενούσε χουντικούς, βασιλικούς και χρυσαυγήτες και τους έταζε υφυπουργεία και διοικητικές θέσεις…

    Και τέτοια κατακάθια που μολύνουν την δημοκρατία θέλουν επιβάλουν καθεστώς στα Πανεπιστήμια. Μέχρι σήμερα οι θεωρητικοί και υποστηριχτές της ακροδεξιάς όταν έμπαιναν στην διαδικασία εκλογής σε πανεπιστημικές θέσεις στα επικαλούνταν ότι δέχτηκαν απειλές λόγο της πολιτικής τους ιδιότητας πριν την μεταπολίτευση(χουντα) από τους υπόλοιπους υποψήφιους κ τους έσερναν σε απολογίες.

    Τώρα ανακάλυψαν πως μπορούν με ανοιχτές προκλητικές επιθέσεις να επιβαρύνουν με τις χυδαίες και δηλητηριώδες ιδέες τους την δημοκρατική Παιδεία.

    Για το θέμα την Μακεδονίας παραπέμπω στον Ιστορικό Γιάνη Κορδάτο με ένα πλούσιο έργο στις αρχές του 20ου αιώνα για την Ελληνική ιστορία & γλώσσα και συγκεκριμένα μιλώ για τη μελέτη πάνω στην ιστορική πραγματικότητα για την Βαλκανική Ομοσπονδία του Ρήγα Φεραίου (έναν υποτίθεται εθνικό ήρωα με έργο που υποστηριχτές της «μεγάλης ελλάδας» απαξιώνουν και αλοιώνουν συνειδητά)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: