Εγκαίνια με προβλήματα για το Μουσείο της Ακρόπολης

Τι άλλο θα συμβεί στο πολυδιαφημισμένο Μουσείο της Ακρόπολης; Από το Ποντίκι (12/3):

«Μετωπική για το Μουσείο Ακρόπολης

Είσοδος Μουσείου«Τώρα που το μουσείο είναι έτοιμο μας τα λέτε;». Ακούστηκε κι αυτό. Από την άλλη, τα καλά λέγονται εδώ και χρόνια. Η υπεράσπιση της ανέγερσης ενός νέου μουσείου για την Ακρόπολη, διακαής πόθος πρώτα πρώτα της Μελίνας Μερκούρη, υπήρξε ένθερμη και δυναμική, ακόμη και σε εποχές που οι επιθέσεις κάποιων πολιτικών και κάποιων «αυτοβούλως» κινουμένων πολιτών ήταν τόσο έντονες ώστε το έργο κινδύνευε σοβαρά να ματαιωθεί. Όμως ουδείς αλάνθαστος, όπως και κανένα έργο δεν μπορεί να είναι τέλειο. Έτσι και το Νέο Μουσείο Ακρόπολης αντιμετωπίζει τώρα την κριτική αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων, μουσειολόγων, διευθυντών μουσείων. Γιατί τώρα παρουσιάζεται στην τελική –ή σχεδόν– μορφή του. Δίκαιη ή άδικη αυτή η κριτική; Στις 20 Ιουνίου που θα γίνουν τα εγκαίνια, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού κ. Αντώνης Σαμαράς, θα διαπιστωθεί. Αν και τότε όχι μόνο δεν υπάρχει περιθώριο να διορθωθούν τα λάθη, αλλά ούτε καν το μουσείο θα είναι έτοιμο.

Μουσείου το ανάγνωσμα λοιπόν, αρχίζοντας με αντίστροφη κίνηση, από τα τελευταία «γεγονότα» δηλαδή, αν μπορεί κανείς να περιγράψει έτσι την αναφορά που κατέθεσαν προ ημερών οκτώ έλληνες αρχιτέκτονες στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών, ζητώντας να ληφθούν μέτρα για την ανάταξη «κατασκευαστικών αστοχιών» στο κτίριο. Τα γυάλινα δάπεδα του μουσείου προκαλούν ανασφάλεια, ίλιγγο και πανικό στους επισκέπτες, ενώ η ταλάντωσή τους δείχνει ότι δεν είναι καλά φτιαγμένα, λένε οι αρχιτέκτονες. Σωστό ή λάθος; Δεν γνωρίζουμε, καθώς απάντηση επ’ αυτού δεν υπάρχει ακόμη. Το σίγουρο όμως είναι ότι τα γυάλινα δάπεδα είναι μεν χρήσιμα στο ισόγειο του κτιρίου, ώστε να είναι ορατός ο αρχαιολογικός χώρος που αποκαλύφθηκε από κάτω, αλλά στο ανώτερο επίπεδο δεν έχουν κανένα λόγο ύπαρξης, αφού δεν φαίνεται απολύτως τίποτε. Αλλά ας πάμε λίγο πιο πίσω, σ’ αυτό που συνέβη πριν από ένα περίπου μήνα στο Συμβούλιο Μουσείων του Υπουργείου Πολιτισμού. Εκεί όπου ο καθηγητής κ. Δημήτρης Παντερμαλής, ο οποίος ηγείται του οργανισμού για την ανέγερση του μουσείου, παρουσίασε το μουσειολογικό του πρόγραμμα. Με άλλα λόγια, πώς θα είναι εσωτερικά το μουσείο. Και εδώ ανοίγει μία παρένθεση (νοητώς). Αυτό το μουσειολογικό πρόγραμμα, που καταρτίζεται για κάθε νέο μουσείο, παρουσιάζεται προς έγκριση στα αρμόδια όργανα του ΥΠΠΟ πολύ πριν αρχίσει να εκτελείται, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές και βελτιώσεις. Μόνο που στην προκειμένη περίπτωση η φυσιολογική σειρά ανατράπηκε. Τα γλυπτά έχουν ήδη τοποθετηθεί στο μουσείο. Οι υπεύθυνοι έχουν ήδη καταλήξει σε λύσεις, και τις έχουν εφαρμόσει μάλιστα. Η όποια φιλοσοφία διέπει αυτή την έκθεση δεν περίμενε να εγκριθεί από το Συμβούλιο Μουσείων. Εκεί υποβλήθηκε τελειωμένη! Αυτή η συνεδρίαση λοιπόν θα μείνει αλησμόνητη, με τα μέλη του συμβουλίου να διατυπώνουν ευγενώς πλην «βράζοντας» εσωτερικώς τις παρατηρήσεις τους, πολλές από τις οποίες έχουν ήδη αντιληφθεί και οι απλοί επισκέπτες του μουσείου. Γιατί αρκετοί είναι εκείνοι που σοκάρονται από την αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών λόγω του ύψους της, αλλά και για τον μεγάλο αριθμό από κολώνες που υπάρχουν σ’ αυτήν. Ως «δάσος κιόνων» περιέγραψε την κατάσταση ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, κ. Νίκος Καλτσάς. Ενώ η διευθύντρια τις Εθνικής Πινακοθήκης κυρία Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα είπε ότι «οι τεράστιες κολώνες συντρίβουν τις αρχαίες Κόρες». Και πράγματι, τα αγάλματα εξαφανίζονται και μοιάζουν, παρά το μέγεθός τους, σαν μινιατούρες μέσα σε έναν τέτοιο χώρο. Μεγάλες είναι και οι αντιρρήσεις για την τοποθέτηση της ζωφόρου του Παρθενώνα σε ύψος περίπου ενάμισι μέτρου, παρότι στην αρχαιότητα βρισκόταν βεβαίως πολύ ψηλά στον ναό. «Η ζωφόρος δεν ήταν φτιαγμένη για να φαίνεται από τόσο κοντά. Είναι ένα αρχιτεκτονικό γλυπτό και όχι ένα έργο για ελεύθερο χώρο», ακούστηκε. Όσο για την απόφαση να χρησιμοποιηθούν γύψινα εκμαγεία στη θέση των λίθων της ζωφόρου που έκλεψε ο Έλγιν και βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο –λύση χωρίς ίχνος ευρηματικότητας ή επισήμανσης ότι αυτά είναι τα γλυπτά που ζητούμε να επιστραφούν– έχει κατακριθεί από όλους. Έτερον ζήτημα, το φως. Πρωταρχικό στοιχείο για κάθε έκθεση, στην προκειμένη περίπτωση επιλέχθηκε να είναι το φυσικό. Μόνο που αυτό το φως δεν είναι σταθερό, αλλάζει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ματαίως λοιπόν διαμαρτυρήθηκαν πολλοί, προσκρούοντας ωστόσο στη θέση του κ. Παντερμαλή για τη θεατρικότητα και τη δραματικότητα που θα δίνει στα γλυπτά αυτή η φυσικότητα. Ίδωμεν. Κι αφού λοιπόν υπάρχουν τόσες διαφωνίες και εκκρεμότητες, προς τι η βιασύνη για τα εγκαίνια; Μα εδώ και 30 χρόνια παίζονται πολιτικά παιχνίδια γύρω από το Μουσείο της Ακρόπολης, γιατί να αλλάξει τώρα η συνήθεια; Στα γρήγορα λοιπόν έπρεπε να εγκαινιασθεί το μουσείο κατά τον κ. Λιάπη, ώστε η γιορτή να «πέσει» εντός κυβερνήσεως ΝΔ. Όσο για το κόστος των εγκαινίων, ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ, που ο ίδιος οραματιζόταν, θα μείνει στην ιστορία μαζί με τα σχόλια για παραταξιακά οφέλη. Αλλά ούτε η μετάθεσή τους από τον κ. Σαμαρά κατά ένα-δυο μήνες αλλάζει την κατάσταση ως προς την ετοιμότητα του μουσείου. Γιατί όλοι ξέρουν πως απαιτείται οπωσδήποτε ένας χρόνος από σήμερα. Χώρια που δεν υπάρχει ακόμη διοικητικό συμβούλιο και διευθυντής. Εκείνο που άλλαξε τα πράγματα σαφώς προς το καλύτερο ήταν η απόφαση του νέου υπουργού να ακυρώσει τον διαγωνισμό των εγκαινίων μειώνοντας παράλληλα τον προϋπολογισμό τους στο μισό, αλλά και να μειώσει επίσης, δραστικά μάλιστα, τις αποδοχές του διευθυντή (όταν υπάρξει). Ήδη λοιπόν εισπράττονται πολιτικά οφέλη. Αναμένουμε την είσπραξη και των πολιτιστικών, αυτή τη φορά από το κοινό.»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: