Πρέπει η Αστυνομία να ζητήσει συγγνώμη για το σκίσιμο του Κορανίου;

Του Βασίλη Λυρίτση

κοράνιΤο σκίσιμο του Κορανίου παρακίνησε μια μερίδα κόσμου να διαμαρτυρηθεί για κατάφωρη προσβολή των θρησκευτικών πεποιθήσεων. Δε θα διαφωνήσω ότι το Κοράνι αποτελεί για πολλούς μουσουλμάνους θεμελιώδες στοιχείο της ταυτότητάς τους. Και ο αστυνομικός πρέπει να τιμωρηθεί σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους περί φθοράς ξένης περιουσίας, αλλά και ο πιστός δικαιούται να απαιτήσει από το δημόσιο χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης από παράνομη και υπαίτια προσβολή προσωπικότητας (αν έχουμε κάποιο νομικό στην παρέα μας θα μπορούσε να μας ενημερώσει, αν κάνω κάποιο λάθος). Αλλά η όλη ιστορία σταματάει εκεί. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί οι μουσουλμάνοι απαίτησαν συγγνώμη από ολόκληρο το σώμα της Αστυνομίας, ενός οργάνου του κράτους.

Με μια τέτοια απαίτηση μετατοπίζουν το θέμα των θρησκευτικών πεποιθήσεων από τη σφαίρα του ιδιωτικού στη σφαίρα του δημοσίου. Ζητούν από το κράτος δηλαδή να πάρει θέση. Και στην ιδιωτική-προσωπική ζωή ας πιστεύει ο καθένας ό,τι θέλει. Καρφί δε μου καίγεται. Η αρχή όμως, της ισονομίας ενός φιλελεύθερου (όχι με την οικονομική έννοια) κράτους δίνει τη δυνατότητα ευτυχώς να κρίνονται οι πολίτες με κριτήρια μη θρησκευτικά. Σκεφτείτε τι θα γινόταν αν το κράτος επιχειρούσε να παίρνει θέση απέναντι στις προσωπικές ευαισθησίες του καθενός.

Προκύπτει τότε εύλογα το ερώτημα ποιες ευαισθησίες είναι σημαντικές και ποιες όχι. Για παράδειγμα γιατί είναι λιγότερα προσβεβλημένος ο πωρωμένος οπαδός που του βρίζουν την ομάδα ή του σκίζουν το κασκόλ του; Γι’ αυτόν η ομάδα αποτελεί το ύψιστο αγαθό, μία αδιαπραγμάτευτη αξία. Θα πρέπει τότε το κράτος να διερευνήσει το μέγεθος της ηθικής βλάβης του οπαδού και να αποφανθεί αν πραγματικά η πίστη του για την ομάδα δεν πρέπει να τεθεί σε κριτική; Για μένα σε καμία περίπτωση. Στα κοσμικά κράτη όλες οι ιδέες και οι αντιλήψεις πρέπει να είναι ανοιχτές στην κριτική. Το κράτος δεν πρέπει να ασχολείται με το τι συμβαίνει στην ιδιωτική ζωή του πολίτη, αλλά να προστατεύει την ελεύθερη έκφραση και βούληση του καθενός ως το σημείο που δεν απειλούνται οι ατομικές ελευθερίες του άλλου. Τώρα βέβαια, το θέμα «ατομικές ελευθερίες» ανοίγει άλλες συζητήσεις αλλά προς το παρόν δε θα ασχοληθώ.

Ας αναφερθώ λοιπόν, και στο Κοράνι γιατί ευτυχώς μπορώ ακόμα να το κάνω. Με αφορμή τα επεισόδια που ακολούθησαν την πορεία των μουσουλμάνων, βγήκαν οι ιμάμηδες και έλεγαν ότι το Κοράνι προωθεί την αγάπη και την ειρήνη. Αντιγράφω από το βιβλίο του Christopher Hitchens Ο Θεός δεν είναι μεγάλος:

«Μια σύντομη γνωριμία με το Κοράνι και τις χαντίθ αρκεί για να ανακαλύψει κανείς και άλλες προσταγές, όπως είναι η ακόλουθη:

Όποιος πεθαίνει και βρίσκει καλό από τον Αλλάχ (στη μεταθάνατο ζωή) δεν θέλει να επιστρέψει σε αυτόν τον κόσμο ακόμη και αν του δινόταν ολόκληρος ο κόσμος και οτιδήποτε υπάρχει σε αυτόν˙ μόνο ο μάρτυρας που, βλέποντας την ανωτερότητα του μαρτυρίου, θα ήθελε να επιστρέψει στον κόσμο και να σκοτωθεί ξανά.»

«Ο θεός δεν θα συγχωρήσει εκείνους που υπηρετούν άλλους θεούς εκτός από Αυτόν˙ όμως θα συγχωρήσει εκείνον που Αυτός θέλει για άλλες αμαρτίες. Εκείνος που υπηρετεί άλλους θεούς και όχι τον Θεό είναι ένοχος απεχθούς αμαρτίας.»

Advertisements

8 Σχόλια

  1. Συλλογή Bukhari τόμος 8, Βιβλίο 74, αρ.273

    Αναφέρεται ότι κάποιοι περαστικοί πολέμιοι βρίσαμε τον Προφήτη χυδαία. Η Γυναίκα του Προφήτη απάντησε με την ίδια χυδαιότητα όταν ο Προφήτης την διέκοψε και τις είπε «ηρέμισε γιατί ο Θεός αγαπά στον άνθρωπο την ευγένεια και την επιείκεια σε όλα τα θέματα.

    Συλλογή Bukhari τόμος 9, Βιβλίο 93, αρ.577

    Αναφέρεται ότι ο Προφήτης είπε ότι όταν ο Θεός αγαπήσει κάποιον τότε καλεί τον Γαβριήλ και του αναγγέλλει την αγάπη που έχει για τον πιστό Του. Ο Γαβριήλ με την σειρά του το ανακοινώνει στο βασίλειο των ουρανών και όλοι οι κάτοικοι αγαπούν τον πιστό, με αποτέλεσμα στην γη να είναι αγαπητός, σαν χάρη από τον Θεό.

    Συλλογή Muslim Βιβλίο 032 αρ.6226

    Όταν κάποιος πήγαινε επίσκεψη σε έναν. Ο Θεός του έστειλε έναν άγγελο στο δρόμο του ρωτώντας τον «που πας», ο άνδρας απάντησε «πάω να κάνω επίσκεψη στον συνάνθρωπο μου. Ο άγγελος τον ρώτησε « τη χάρη του έχεις κάνει» ( του αγόρασες κάτι, ένα δώρο) του λέει όχι δεν έχω τίποτα για να του δώσω εκτός από την αγάπη που τρέφω για αυτόν για χάρη του Θεού. Ο άγγελος του απάντησε «σε πληροφορώ λοιπόν εκ μέρους του Θεού ότι ο Θεός αγαπά αυτόν και οποιοδήποτε άλλον που αγαπά τον συνάνθρωπο του για χάρη Του.

  2. Και πόσοι από τους Προφήτες πολέμησαν για την πίστη και μαζί τους πολέμησαν και μεγάλες ομάδες από ευσεβείς ανθρώπους; Ποτέ ωστόσο δεν έχασαν το θάρρος τους, για τις δυστυχίες που συναντούσαν, για χάρη του ΑΛΛΑΧ, ούτε εξασθένησαν στην πίστη κι ούτε παραδόθηκαν. Κι ο ΑΛΛΑΧ αγαπά όσους υπομένουν.(Κοράνι 3:146)

    Ω! Εσείς που πιστέψατε! Αν κανείς από σας αλλαξοπιστήσει (δεν θα βλάψει τους πιστούς), τότε ο ΑΛΛΑΧ θα δημιουργήσει ένα λαό που θα τους αγαπά και θα τον αγαπούν (Κοράνι 5:54)

    που ξοδεύουν ελεύθερα, είτε όταν
    ευημερούν, είτε όταν ατυχούν, και που
    περιορίζουν το θυμό τους, και συγχωρούν
    όλους τους ανθρώπους, γιατί ο ΑΛΛΑΧ
    αγαπά τους αγαθοεργούς,(Κοράνι 3:134)

    Όχι. – Μάλλον όποιος είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του κι ενεργεί σωστά – τότε στ’ αλήθεια ο ΑΛΛΑΧ αγαπά όσους συμπεριφέρονται σωστά (Κοράνι 3:76)

    Πώς μπορεί να υπάρχει συνθήκη -μπροστά στον ΑΛΛΑΧ και τον Απόστολο Του – με τους ειδωλολάτρες! Εξαιρούνται εκείνοι που συνθηκολογήσατε μαζί τους δίπλα στο Απαράβατο Τέμενος. Όσο διάστημα εκείνοι είναι συνεπείς, τόσο διάστημα, να είστε κι εσείς. Γιατί ο ΑΛΛΑΧ αγαπά τους δίκαιους.(Κοράνι 9:7)

    Ακούοντας στις ψευτιές δείχνουν άπληστοι για οτιδήποτε είναι απαγορευμένο. Αν έρθουν σε σένα, τότε δίκασε τις διαφορές τους ή αρνήσου να ανακατευθείς. Αν αρνηθείς δεν θα μπορέσουν να σε βλάψουν. Αν όμως τους δικάσεις, τότε δίκασε τους με δικαιοσύνη. Γιατί ο ΑΛΛΑΧ αγαπά τους δικαίους.(Κοράνι 5:42)

    Προτιμότερο είναι να σταθείς για προσευχή σ’ ένα τέμενος που θεμελιώθηκε πάνω στην ευσέβεια, από την πρώτη ημέρα. Σ’ αυτό υπάρχουν άνδρες που αγαπούν να εξαγνιστούν. Κι ο ΑΛΛΑΧ αγαπά όσους εξαγνίζουν τον εαυτό τους.(Κοράνι 9:108)

    Είναι με τον Οίκτο του ΑΛΛΑΧ, που τους αντιμετώπισες ευγενικά. Αν όμως ήσουν αυστηρός και σκληρόκαρδος, θ’ άδειαζαν τον τόπο γύρω σου. Να ξεπεράσεις τα σφάλματα τους και ζήτησε συγνώμη του ΑΛΛΑΧ γι’ αυτούς, και συμβούλεψε τους στις υποθέσεις της στιγμής. Κι όταν λοιπόν πάρεις την απόφαση, να εμπιστευθείς τον ΑΛΛΑΧ. Γιατί ο ΑΛΛΑΧ αγαπά όσους Τον εμπιστεύονται.(Κοράνι 3:159)

    Δεν σας απαγορεύει ο ΑΛΛΑΧ να συμπεριφέρεστε με καλοσύνη και δίκαια μ’ αυτούς που δεν σας πολεμούν για την Πίστη (σας), κι ούτε σας βγάζουν από τα σπίτια σας. Γιατί ο ΑΛΛΑΧ αγαπά όσους συμπεριφέρονται δίκαια.(Κοράνι 60:8)

  3. Alex πολύ καλή η ενημέρωση για το Κοράνι. Αλλά και στα αποσπάσματα που παραθέτεις διακρίνω κηρύγματα μισαλλοδοξίας και διακρίσεων:
    «Ο Γαβριήλ με την σειρά του το ανακοινώνει στο βασίλειο των ουρανών και όλοι οι κάτοικοι αγαπούν τον πιστό, με αποτέλεσμα στην γη να είναι αγαπητός, σαν χάρη από τον Θεό.» Γιατί να είμαι πιστός για να με αγαπούν οι κάτοικοι; Αν δεν είμαι; Αν δε θέλω να πάρω τη χάρη από μία μεταφυσική δύναμη; «Και πόσοι από τους Προφήτες πολέμησαν για την πίστη και μαζί τους πολέμησαν και μεγάλες ομάδες από ευσεβείς ανθρώπους;» Τι εννοεί πολέμησαν και ποιους; Άρα επιβλήθηκαν σε κάποιους αφού πολέμησαν και προφανώς νίκησαν.
    «Αν κανείς από σας αλλαξοπιστήσει (δεν θα βλάψει τους πιστούς), τότε ο ΑΛΛΑΧ θα δημιουργήσει ένα λαό που θα τους αγαπά και θα τον αγαπούν» Πώς θα τον δημιουργήσει αυτόν τον λαό; Και εγώ πρέπει σώνει και καλά να συμφωνήσω μ’ αυτον το λαό; Γιατί αυτός ο λαός να είναι ο περιούσιος;
    «Γιατί ο ΑΛΛΑΧ αγαπά όσους Τον εμπιστεύονται.» Τι γίνεται με όσους δεν τον εμπιστεύονται; Δεν τους αγαπά; Η απάντηση δίνεται: «Πώς μπορεί να υπάρχει συνθήκη -μπροστά στον ΑΛΛΑΧ και τον Απόστολο Του – με τους ειδωλολάτρες! »
    Αλλά ακόμα κι αν θεωρείς ότι το Κοράνι προάγει την αγάπη, πώς εξηγείς το κυνήγι που εξαπέλυσαν για παράδειγμα οι ιμάμηδες εναντίον του Σαλμάν Ράσντι ή των σκιτσογράφων που το σατίρισαν; Μη προσπαθούμε να δικαιολογήσουμε τις θρησκείες. Στο όνομά τους έγιναν και γίνονται οι χειρότερες σφαγές. Ας τις χαίρονται, αρκεί να μη μου τις επιβάλλουν
    Β.Λ.

  4. Μια ερώτηση: Μπορεί, δηλαδή, ένα κείμενο που σε κάποια σημεία προωθεί την αγάπη, τη συμπόνια ή δεν ξέρω τι άλλο, να αποκαλύπτει την απόλυτη αλήθεια; Εκείνοι που πιστεύουν ότι ξέρουν την απόλυτη αλήθεια, έχουν κάνει τα χειρότερα εγκλήματα στο όνομά της. Ο Διαφωτισμός μάς έμαθε ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε κριτικά και ΛΟΓΙΚΑ κάθε κείμενο, κάθε κίνηση, κάθε προσωπικότητα, κάθε κανόνα. Το πρόβλημα δεν είναι με το ίδιο το κείμενο, αλλά με τη χρήση του κειμένου.

  5. Συμφωνώ 100%: “Ας τις χαίρονται, αρκεί να μη μου τις επιβάλλουν”
    Απλά πιστεύω πως όλες οι θρησκείες είναι μια από τα ίδια. Φανατίζουν τους πιστούς τους για να εξυπηρετήσουν, ουσιαστικά τα οικονομικά τους συμφέροντα… Απλά μέχρι σήμερα είχαμε τους δικούς μας, τώρα έχουμε και εισαγόμενους. Προσωπικά είμαι τόσο άθεος που μου φαίνεται κυριολεκτικά αδιανόητο να πιστεύεις σε κάποιον θεό…
    Παρεμπίπτοντος σε κάποιες ειδήσεις για το περιστατικό είχα ακούσει έναν μουσουλμάνο που του έπαιρναν συνέντευξη να λέει: Αν σκότωναν έναν συμπατριώτη μου δεν θα εξοργιζόμουν τόσο. Για τον Αλλάχ και το κοράνι όμως είμαι διατεθειμένος ακόμα και να πεθάνω….
    Μάλλον οι παπάδες μας έχουν πολλά να μάθουν από τους δικούς τους…

  6. Συμφωνώ απόλυτα με την Alexandra. Εκτός αυτού πιστεύω ότι δεν έχει σημασία αν είσαι μουσουλμάνος ή χριστιανός. Η πίστη για τον καθένα ερμηνεύεται διαφορετικά. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε όλοι είναι ότι ο καθένας κρύβει μέσα του ένα μικρό θεό. Σε αυτόν πρέπει να πιστεύουμε και αυτός μας κινεί και μας κάνει ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ανθρώπους.

  7. Όντως, έτσι είναι τα πράγματα. Στην Athens Voice είχε γραφεί ένα επίσης εξαιρετικό κείμενο επί του θέματος:

    http://www.athensvoice.gr/politics/av,17851,%CE%A4%CE%BF_%CE%9A%CE%BF%CF%81%CE%AC%CE%BD%CE%B9_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%BF_%CF%80%CF%81%CF%89%CE%B8%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%AE%CF%83%CE%B9%CE%BC%CE%BF%CF%82.html

    Επίσης να πούμε πως άλλο πράγμα είναι το σκίσιμο του Κορανίου και άλλο το σκίσιμο αποκόμματος σε ζελατίνα που έτυχε να είναι από το Κοράνι (ακόμη και σαν εικόνα να το φανταστούμε, άλλο να έχεις τον φανατισμένο αστυνομικό που σκίζει και πατάει ένα βιβλίο και άλλο τον αστυνομικό που ελέγχει κάποιο «περίεργο» χαρτάκι)-και σε αυτό για άλλη μια φορά ευθύνη έχουν τα μέσα με την ελλιπή/στρατευμένη τους ενημέρωση.

    Τέλος, αν κάποιος από την ελληνική αστυνομία έκανε τον κόπο να μάθει πως το Κοράνι απαγορεύεται να είναι σε φωτοτυπίες ή να υπάρχει σε αποκόμματα, να μεταφέρεται στο σώμα/ανάμεσα στα ρούχα (για να μην έρθει σε επαφή με σωματικά υγρά), το Κοράνι είναι μόνο το «ιερό βιβλίο» θα μπορούσε να βγει και από πάνω και να απαιτήσει τη συγγνώμη του ατόμου που έλενξαν από την ισλαμική κοινότητα. Αλλά πού να τους κόψει.

  8. Είναι που είναι μη κοσμικό όσο δεν παίρνει το Ελλαδιστάν, δεν αντέχω να λογοδοτούμε εφεξής και στους ιμάμηδες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: