Οι μετανάστες και η κοινωνία

Κάπου στα μέσα της διαδρομής, ο ταξιτζής μου ανακοίνωσε με περίσσια χαρά και προς μεγάλη μου έκπληξη  πως είναι ρατσιστής. Ότι αντιπαθεί όλους τους ξένους και  ότι θα ήθελε να φύγουν μαζικά από τη γειτονιά και την πατρίδα του. Ούτε για κούρσα δεν τους παίρνει! Η ενοχλητική συζήτηση είχε όλα τα κλισέ του τύπου «οι ξένοι είναι εγκληματίες», «οι ξένοι είναι κατώτεροι των Ελλήνων», «οι ξένοι παίρνουν τις δουλειές μας». Και όταν ρώτησα πόσους αλβανούς, βούλγαρους ή νιγηριανούς ταξιτζήδες γνωρίζει, μάλλον τσαντίστηκε γιατί άρχισε να με βρίζει.

Κάπου εκεί έχασα την υπομονή μου και ζήτησα να κατέβω από το ταξί. Με ανοιχτή την πόρτα, απηύθυνα μια τελευταία ερώτηση στον αντιπαθή ταξιτζή: αν οι γονείς και οι παππούδες του υπήρξαν στο παρελθόν μετανάστες. Η απάντηση ήταν μεν καταφατική, αλλά βιάστηκε να συμπληρώσει πως οι Έλληνες μετανάστες ήταν διαφορετικοί, ήταν τίμιοι και είχαν σωστή συμπεριφορά.

Απάντηση δεν έδωσα στον οδηγό, άλλα θυμήθηκα αυτήν την ιστορία με αφορμή ένα ενδιαφέρον άρθρο που διάβασα στην Καθημερινή, για την διαφορά ανάμεσα στους δικούς μας και τους ξένους μετανάστες.

Αλέξανδρος Νομικός

 

Του Πάσχου Μανδραβέλη

Σε κάθε συζήτηση για τη μετανάστευση αναπόφευκτα επέρχεται η σύγκριση για το δικό μας αντίστροφο ρεύμα της περιόδου 1950-1970. Ήταν τότε που Έλληνες κυνηγημένοι από τη φτώχεια, έπαιρναν τον δρόμο για τα ξένα και ζούσαν τον δικό τους Γολγοθά, μέχρι να προσαρμοστούν και να προκόψουν. Η συζήτηση, συνήθως, καταλήγει με ένα αφορισμό: «Ναι, αλλά οι δικοί μας γκασταρμπάιντερ συμπεριφέρονταν διαφορετικά».

Αυτό το συμπέρασμα, αν και εμπεριέχει σπέρμα ρατσισμού, είναι αληθές. Οι «δικοί μας» πραγματικά «συμπεριφερόταν διαφορετικά». Το ερώτημα είναι «γιατί;» Είναι το ελληνικό DNA που εμπεριέχει το γονίδιο της κόσμιας συμπεριφοράς; Αν ναι, τότε γιατί αυτό εκδηλώνεται μόνο στα ξένα και όχι στην οδό Σταδίου, όπου οι μούντζες πάνε κι έρχονται;

Στις 3 Φεβρουαρίου του 2006 μια ισλαμιστική οργάνωση διοργάνωσε συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από την πρεσβεία της Δανίας στο Λονδίνο για τα επίμαχα σκίτσα του Μωάμεθ. Τα πλακάτ των κουκουλοφόρων φονταμενταλιστών ήταν φρικτά: «Σφάξτε όσους περιπαίζουν το Ισλάμ», «Αποκεφαλίστε όσους προσβάλλουν τον Αλλάχ», «Στον διάβολο η ελευθερία», «Ευρώπη θυμήσου την 11η Σεπτεμβρίου» κι άλλα τέτοια ανατριχιαστικά. Όμως, σ’ αυτή τη διαδήλωση δεν έγινε το παραμικρό επεισόδιο. Δεν ρίχτηκε ούτε μία πέτρα, δεν άναψε καμιά φωτιά, δεν έσπασε ούτε μία τζαμαρία. Αντιθέτως, στην διαδήλωση της Αθήνας την περασμένη Παρασκευή –παρ’ όλο που είχε μια παρόμοια αφορμή, την προσβολή ενός ισλαμικού συμβόλου– δεν υπήρχαν φρικιαστικά συνθήματα, αλλά έγιναν πολλά επεισόδια. Πέτρες εκτοξεύθηκαν, τζαμαρίες έσπασαν, φωτιές άναψαν. Η διαδήλωση του Μάη ήταν ένας Δεκέμβρης σε μικρογραφία.

Βλέπουμε λοιπόν δύο διαδηλώσεις ομόδοξων με την ίδια σχεδόν αφορμή και διαφορετικά αποτελέσματα. Η διαδήλωση του Λονδίνου ήταν πολύ βρετανική (οξύς λόγος, χωρίς επεισόδια) και η διαδήλωση της Αθήνας ήταν τυπική ελληνική: κατέληξε σε μπάχαλο.

Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και οι μετανάστες που δεν ενσωματώνονται προσαρμόζουν σε μεγάλο βαθμό τη συμπεριφορά τους στη χώρα υποδοχής των. Οι Έλληνες μετανάστες κουβαλούσαν μεν τη διακριτή ταυτότητά τους, αλλά αντιθέτως με ό,τι έκαναν στη χώρα τους, δεν θα μπορούσαν να διανοηθούν ότι θα πετάξουν σκουπίδια στους δρόμους. Ο νόμος εφαρμοζόταν αυστηρά και για γηγενείς και για μετανάστες. Αντιθέτως, σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, όπου βασιλεύει η χαμηλή ανομία, οι μετανάστες προσαρμόζονται ανάλογα, εντείνοντας τα προβλήματα. Τα δικά τους σκουπίδια στους δρόμους δεν είναι διαφορετικά από τα δικά μας· απλώς τα αυξάνουν. Η δική τους ανομία προστίθεται στη διάχυτη δική μας ανομία.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: